فروردین ۲۹, ۱۴۰۳
گربه مادر در حال شیر دادن به بچه گربه ها

مراقبت از گربه مادر بعد از زایمان و در زمان شیردهی

گربه مادر نیاز به مراقبت های ویژه و خاصی برای تامین شیر و انتقال گرما از بدن خود به بچه گربه های تازه نوزاد دارد. اگر گربه شما هم حامله بوده و به تازگی بچه گربه های زیبا به دنیا آورده، این مطلب از مجله پت خرید به شما کمک می کند تا از نکات مراقبتی لازم برای گربه های مادر آگاه شوید تا هم گربه شما سالم و سرحال بماند و هم در مراقبت از فرزندانش کمک حالش باشید.

 

اتاقی آرام و گرم برای گربه مادر

برای مراقبت بهتر گربه مادر و بچه گربه ها باید در اتاقی امن، آرام و گرم نگه داری شوند. بچه گربه ها در روزهای اول زندگی خود قادر به گرم نگه داشتن بدن خود نیستند و از این رو، ماندن آنها در محیطی سرد؛ زندگی آنها را میتواند در معرض خطر قرار دهد.
گربه مادر و بچه ها باید در بستری نرم و راحت باشند. همچنین در زیر آنها حوله یا پتویی گذاشته شود و در صورت کثیف شدن، آنرا تعویض کرد. استفاده از جای خواب مخصوص گربه که نرم و گرم باشد به شدت توصیه می شود.

شاید برایتان لازم باشد بدانید: عفونت چشم در بچه گربه های تازه متولد شده

 

توجه به تغذیه گربه مادر

گربه های مادر برای فراهم کردن مواد مغذی لازم برای بچه گربه ها احتیاج به کالری بیشتر و کلسیم اضافی دارند. به همین دلیل بهتر است غذاهایی را در اختیار گربه خود قرار دهید که این مواد مغذی را تامین کند. غذای گربه نه تنها باید نیازهای بدن مادر را تامین کند بلکه به افزایش شیر او نیز کمک کرده تا بچه ها کاملا سیر شوند. روزهای اول شیردهی برای هر موجوری بسیار حائز اهمیت است و برای گربه ها نیز همینطور است. پس مراقبت تغذیه گربه مادر باشید تا بچه گربه های سالم تری در آینده داشته باشید.

شاید برایتان لازم باشد بدانید: مراقبت از بچه گربه های بی مادر

 

تخلیه رحم گربه بعد از زایمان

در هنگام تولد از خارج شدن جفت ها از بدن گربه مادر اطمینان حاصل کنید زیرا در غیر این صورت منجر به عفونت میشوند. برای هر بچه گربه نیز جفتی وجود دارد که گربه مادر میتواند از جفت ها تغذیه کند. گربه مادر پس از زایمان ترشحاتی از رحم و دستگاه ادرای – تناسلی خود دارد. این ترشحات قهوه ای رنگ در واقع خونهای موجود در رحم هستند که باید خارج شوند. این ترشحات حداکثر تا ۱۰ روز پس از زایمان باید پایان گیرد. اما اگر ترشحات ادامه داشته و بوی بدی از آن استشمام شود، این میتواند به معنای عفونت باشد و باید او را سریعا به دامپزشک رساند و مراقبت های لازم را از گربه به عمل بیاورید.

بهتر است بدانید: زیاد خوابیدن بچه گربه ؛آیا بچه گربه‌ شما هم بیش از حد می‌خوابد؟

 

ورم پستان گربه در زمان شیردهی

ورم پستان عارضه ای است که ممکن است پس از تولد بچه گربه ها، در گربه مادر رخ دهد. در این حالت غدد پستانی عفونت کرده و نوک پستان قرمز و متورم میشود. به همین دلیل گربه مادر اجازه شیر خوردن را به بچه گربه ها نمیدهد. اما در این صورت ممکن است بچه گربه ها آسیب ببیند و حتی جانشان را از دست بدهند. بهتر است این عارضه را با سرعت و با کمک دامپزشک درمان کنید و در دوره درمان بچه گربه ها را با غذاهای مخصوص بچه گربه ها سیر کنید تا مادر به شرایط مناسب برای شیردهی بازگردد و خودش بتواند از بچه گربه ها مراقبت کند..

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید: مراقبت از گربه مادر بعد از زایمان و در زمان شیردهی […]

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x