فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
طوطی ایستاده جلوی آینه

مضرات آینه گذاشتن برای طوطی و عروس هلندی

مشکل انس طوطی های عروس هلندی با آینه

طوطی به مرور زمان با آینه انس می گیرد و تصویر درون آینه را جفت خود می پندارد. بعضا این دلبستگی به تصویر درون آینه به حدی است که عروس هندی یا کاسکو علاقه خود را نسبت به صاحبش از دست می دهد. در صورتی که دوباره آینه را از جلوی طوطی برداریم، طوطی به شدت احساس تنهایی خواهد کرد و دچار افسردگی خواهد شد. حتی ممکن است به خود آسیب جدی بزند و چه بسا به عارضه پرکنی نیز مبتلا شود.

آینه گذاشتن در قفس بسیاری از طوطی ها از عروس هلندی گرفته تا طوطی خاکستری و کاسکو مضرات بسیاری برای آن دارد. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی مشکلات مربوط به آینه گذاشتن در قفس پرنده ها پرداختیم. با ما همراه باشید.

جالب است بدانید: جیغ کشیدن طوطی ها و چند راه برای جلوگیری از جیغ کشیدن طوطی

چرا به طوطی آینه نشان ندهیم؟

بعضی از صاحبان عروس هلندی ها و پرنده های دگیر از آینه گذاشتن برای حرف زدن طوطی استفاده می کنند. یعنی یک آینه جلوی پرنده خود می گذارند که طوطی با آن سرگرم شود. اما این اشتباه بزرگی است. چون طوطی شما از هر نوعی که باشد معتاد آینه خواهد شد. دیگر جدایی از آن برایش امکانپذیر نخواهد بود. انواع طوطی ها از  عروس هلندی و مرغ عشق تا طوطی های خاکستری و… بهتراست از آیینه استفاده نکنند.

طوطی تصویر خود در آیینه را همدم و جفت خود تلقی می کند. تا جایی که آنقدر به آینه دلبسته شده که حتی علاقه ای به صاحب خود نشان نمی دهد. اگر بخواهید آینه را از جلوی پرنده بر دارید پس از مدتی طوطی کاملا افسرده و به خود آسیب های جدی می زند. مثلا مبتلا به بیماری پرکنی می شود ممکن است آسیب های زیادی به خود بزند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: دلایل ترسو بودن طوطی

کم آب شدن بدن طوطی

نکته دیگر اینکه طوطی ها، به واسطه استفراغ غذای خود، به جفتشان ابراز علاقه و عشق بازی می کنند. زمانی که طوطی به ابراز علاقه و عشق بازی با تصویر درون آینه (جفت خیالی) می پردازد، از آنجایی که جفت خیالی او فقط یک آیینه است، عشق بازی در همان مرحله اول متوقف می شود. در واقع طوطی مدام حالت استفراغ به خود می گیرد. این عمل باعث کم آبی بدن طوطی و برهم خوردگی تعادل اسید و باز می شود.

خطر واقعی و جدی وابستگی عاطفی پرنده با آینه نیست. بلکه خطر اصلی کم آبی و به هم خوردگی تعادل اسید و باز است. در واقع پرنده ها بوسیله بالاآوردن غذا و استفراغ به یکدیگر ابراز علاقه و در واقع عشق بازی می کنند. پرنده ای که با آینه مواجه می شود آن را جفت خود به حساب می آورد و شروع به عشق بازی می کند ولی چون جفت او فقط یک آیینه است عشق بازی در همان مرحله اول متوقف می شود. پرنده مدام حالت استفراغ به خود می گیرد و طبیعتا دچار کم آبی و عدم تعادل اسید-باز می شود.

شاید برایتان جالب باشد: جیغ کشیدن طوطی ها و چند راه برای جلوگیری از جیغ کشیدن طوطی

مضرات استفاده از آینه به عنوان سرگرمی طوطی

  1. انس و علفت طوطی با تصویر درون آینه (جفت خیالی)
  2. افسردگی طوطی در صورت جدایی مجدد از آیینه
  3. کاهش علاقه طوطی به صاحب خود
  4. تعادل اسید و باز در بدن پرنده به هم می خورد

همچنین جالب است بخوانید : حمام کردن عروس هلندی

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد آینه در قفس طوطی ها و عروس هلندی ها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز تجربه شخصی یا نظری در این مورد دارید، در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
4.2 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

23 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ترنم
ترنم
2 سال قبل

سلام ، من یه سوالی داشتم ، عروس هلندی من همش دوست داره جلوی آینه باشه و وقتی نمی برمش جلوی آینه جیغ می کشه و یا توی خودش میره ، می ترسم افسردگی بگیره ، باید چکار کنم؟؟؟

8
4
پت خرید
مدیر
2 سال قبل
پاسخ به  ترنم

عروس هلندی شما به آینه عادت کرده و فکر می کنه جفتش هست. باید سعی کنید به مرور زمان وابستگیش به اینه رو کم کنید. همونطور که گفتیم با دیدن خودش در آینه، فکر می کنه جفت داره. وقتی هم که احساس کنه جفتش بهش بی محلی می کنه، دوباره افسرده می شه

11
1
roham
roham
9 ماه قبل
پاسخ به  ترنم

سلام من یک ماه عروس هلندی خودم را اوردم و الان نزدیک دو هفته است که میره بیش اینه چه جوری اینه رو بردارم که افسردگی نگیره

مینا
مینا
2 سال قبل

حالا که فهمیدم چه حاکی تو سرم کنم بعد یکسال آیینه بازیش ،من هر جا زفتم گفتن آیینه برار خوبه واسش پس دروغ بودن حرفاشون راهنماییاشون حتی اون دکتر احمش?

4
3
پت خرید
مدیر
2 سال قبل
پاسخ به  مینا

سلام. کم کم باید آینه رو ازش جدا کنید که بهش آسیبی نرسه. حتی می تونید برای جفت بگیرید که جای اینه رو براش بگیره

اصغر
اصغر
2 سال قبل
پاسخ به  پت خرید

وقتی یک ساله گذاشتین و مشکلی که حاد باشه پیش نیومده، پس چه ایرادی داره؟ یک سال خیلیه به نظر بنده.
من همین دیروز گذاشتم و میترسم… اما شما که میگید ۱ ساله!

3
6
اصغر
اصغر
2 سال قبل

سلام
عروس هلندی من تا از خودم دورش میکردم (مثلا میذاشتمش توی قفس) انقدر جیغ میزد که مغز منو داشت نابود میکرد. طوریکه خودمو به در ودیوار میکوبیدم که چیکار کنم. دلم هم نمیاد برم بفروشمش. اما الان آینه گذاشتم ساکت شد. حالا آینه رو هم که شما اینو میگین!

7
1
فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

سلام. من یک طوطی برزیلی دارم تازم خریدمش هنوز ب اون صورت دستی نشده. امشب خودشو تو آینه دید اتفاقی از اون موقع تو قفس داره بال بال میزنه و همش پریوشنه الان موندم چیکار کنم چند ساعتی هست ک داره این کارو میکنه?

2
2
کیان
کیان
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من یه هفته هست عروس هلندی ۳ ماهه خریدم خیلی شیطون و بازیگوش بود و به صدا ی موزیک واکنش نشون میداد و جیغ میزد اما دو روز پیش خونه خلوت بود و اون تو اتاق تنها بود از اون روز تا حالا آروم شده و اصلا صداش در نمیاد و یه صدای گرفته و ضعیفی بعضی وقتا در میاره و به صدا ها هم هیچ واکنشی نشون نمیده
احتمال داره افسردگی گرفته باشه ؟
ممنون میشم راهنمایی کنید ?

7
3
پت خرید
مدیر
2 سال قبل
پاسخ به  کیان

سلام. احتمالا تنهایی باعث شده کمی بره توی لک

کیان
کیان
2 سال قبل
پاسخ به  پت خرید

من بیشتر برای صداش نگرانم چون صداش ضعیف و گرفته هست الان به نظر شما باید چیکار کنم ممنون میشم کمک کنید

پت خرید
مدیر
2 سال قبل
پاسخ به  کیان

اگر فکر می کنید براش مشکلی پیش اومده بهترین کار این هست که به دامپزشک نشونش بدید

رسولی
رسولی
2 سال قبل

سلام من کاسکو خاکستریم ۱ماه جلو آینه هست و اصلا و هیچ مشکلی براش پیش نیومده میشه راهنمایی‌کنید چطور از جلوش بر دارم کخ افسرده نشه؟

آنیتا
آنیتا
1 سال قبل

لطفا راهنمایی کنید واقعا برام مهمه عروس من تازه ۱ ماه نیس که آینه جلوش گذاشته بودم و متوجه شدم محبتش بهم کن شده و برداشتم و حالا کلا باهام قهره حرف نمیزنه باهام میزنه همش میخوابه و کلا علائم قهر کردنه و حتی فک کنم افسرده شده میشه راهی بگید تا از این حالت در بیاد دیگه آینه نمیخوام بذارم میترسم از ناراحتی مریض بشه خودشم یه پاش مشکل داره از بچگی نمیتونه تو خونه بره اینور اونور خواهش میکنم راه حلی بگید

2
2
زینب
زینب
1 سال قبل

ممنون از مطلب مفیدتون من فکر میکردم خوبه میخواستم بذارم قبلش سرچ کردم مطلب شمارو خوندم خداروشکر

چیکو
چیکو
1 سال قبل

سلام من چند ماه قبل شاه پرهای عروس هلندیم رو کشیدم هنوز پرمیومده چیکار کنم که بازم رشد کنه شاه پرهاش؟؟

سپید موید
سپید موید
8 ماه قبل

سلام من یکساله که عروس هلندی نر دارم و از اول جلوی آینه بوده و الان اصلا از جلوی آینه کنار نمیره اما وابستگیش به من بیش از آینه‌ست. هرکاری می‌کنم نمیتونم از آینه دورش کنم. حتی شده یه آینه‌ی کوچیک باید کنارش باشه. فقط وقتایی که پیش من هست از آینه دل می‌کنه اما اونم مدت زیادی نمیشه دوباره میره سمت آینه. جفتم براش گرفتم اما هیچ توجهی به جفتشم نداره. آیا از طریق جفت میتونم از آینه دورش کنم؟ یا بازم پرکنی می‌کنه؟

2
1
عروس هلندی
عروس هلندی
7 ماه قبل

سلام عروس هلندی من حدود یک سال داره نمی‌دونم نره یا ماده پرنده فروش میگه مادست قبلاً که دامپزشکی برده بودمش گفته بود فقط با آزمایش DNA معلوم میشه که نره یا ماده از اون طرفم پرنده فروش گفت مادست و میخواد تخم بزاره و این بدونه یک عروس هلندیه دیگه ممکنه منجر به مرگش بشه دلم نمیاد عوضش کنم ممکنه نر باشه؟؟

مرتضی
مرتضی
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر
ببخشید من یه جفت طوطی برزیلی دارم که تو خونه آزادن، طوطی نر خیلی آینه دوست داره هی میره جلوش بازی می‌کنه میخواستم بدونم مشکلی نداره چون جفت داره خودش

خدایی
خدایی
7 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من عروس هلندی نر دارم که سخنگو هست قبلن که جفت نداشت جلوی آینه می بردم حرف می زد آواز می خواند ولی از وقتی که ماده رو براش خریدم نمی خونه برای ماده ولی بورد نی جلوی آینه می خونه الان من باید چیکار کنم که نر درست بشه و برای ماده بخونه دادا می ز نه وقتی ماده داد زدنی
ولی نمی خونه

ناشناس
ناشناس
7 ماه قبل

سلام طوطی عروس هلندی من اینه رو نزدیک ۱ سال و نیمه که براش گذاشتم و الان فهمیدم که براشون مضره، می‌خوام آینه رو ازش جدا کنم چون دیگه بهم توجهش از بین رفته و منو همش گاز میگیره قبلا خیلی آروم بود ، سه روز رفتیم مسافرت نبردیمش اومدم دیدم دونه کمتر خورده،
چیکار کنم حالش خوب بشه من خیلی دوستش دارم لطفا کمکم کنید

فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

سلام من ی جفت عروس هلندی دارم، با وجود اینکه دوتا هستن تنها نیستن ولی آینه دوستدارن مخصوصا نره میره جلو اینه مدتها میشینه منفعله اینه برمیدارم یسره پیشمون میان حرف میزنه دلیلش چی میتونه باشه

Arisa
Arisa
3 ماه قبل

سلام ، من یه عروس هلندی نر دارم که نزدیک دو ساله به اینه وابسته شده و این باعث شده زیاد به من اهمیت نمیده ، حتی براش جفت هم گرفتیم ولی ازش خوشش نمیاد و گازش میگیره ، وقتی ام اینه رو از جلوش بر میدارم جیغ میزنه و نمیشه کنترلش کرد . به حدی رسیده که حتی بعضی وقت ها بدون دلیلم جیغ میزنه

23
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x