فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

پرخاشگری سگ ها و دلایل خشونت و عصبی بودن سگ

عصبانیت و خشونت سگ ها

عصبانی شدن و خشونت نشان داد برای بعضی از سگها به امری معمول تبدیل شده است. خیلی از سگ ها با اینکه اندازه کوچکی دارند ممکن است رفتار پرخاشگرانه و عصبی نشان دهند. گاهی این پرخاشگری نسبت به سگ های دیگر است و گاهی نسبت به انسان ها و حتی صاحبشان! به همین دلیل در این مقاله از مجله پت خرید به بررسی دلایل پرخاشگری سگ های با جنسیت مختلف پرداختیم.

 

سگ نر یا ماده؟ کدام پرخاشگری بیشتر دارد؟

یکی از سوالات اصلی دوستداران سگ این است که کدام جنسیت با سگ های دیگر رفتار پرخاشگرانه تری دارد؟ نر با نر، ماده با ماده یا یک نر با یک ماده؟ در هر صورت کسی که این سوال را می پرسد می داند که دلیل دعوا و پرخاشگری سگ ها با یکدیگر، هر جنسیتی هم که داشته باشند این است که ببینند کدام یک از قدرت و مقام بالاتری برخوردار است.

در واقع ممکن است هم سگ نر و هم سگ ماده عصبی و خشونت آمیز برخورد کنند. دلیل این امر نیز نشان دادن قدرتشان به سگ های دیگر و حتی انسان هاست. اما آیا سگ ها می توانند بدون دعوا و پرخاشگری با یکدیگر کنار بیایند؟ در ادامه همراه ما باشید.

 

نشانه های سگ عصبی و پرخاشگر

خشونت، پرخاشگری و عصبی بودن سه واژه ای هستن که به رفتارهای متعددی که از سگ ها دیده میشود نسبت داده می شوند. به صورت کاملا طبیعی، همه حیوانات در حیات وحش وقتی که حیوان دیگری به قلمرو اون ها وارد شود و یا موقع دفاع از بچه ها یا خود، خشن و عصبی می شوند.

حیواناتی که گروهی زندگی می کنندمانند سگ ها از خشونت و پرخاشگری و تهدید برای برقرار کردن نظم اجتماعی در گله بهره می برند. پس به طور کلی می توان گفت خشونت و پرخاشگری سگ به رفتاری گفته می شود که با تهدید و هشدار شروع شده و به حمله منجر می شود.

البته باید متوجه این موضوع باشید که پرخاشگری به هیچ عنوان در سگ های خانگی و حتی سگ نگهبان پذیرفته نیست. در واقع این اتفاق نشان می دهد مشکلی در تربیت و تعلیم سگ وجود دارد.

سگی که پرخاشگر و عصبی غیر قابل اطمینان است و از ثبات رفتاری برخوردار نیست. از نشانه های این سگ ها این است که بسیار پارس می کنند، دندان نشان می دهند و حتی ممکن است حمله کنند و گاز بگیرند.

بیشتر بخوانید: خنده سگ ها چگونه است؟ آیا سگ ها می توانند بخندند؟

 

نشانه های سگ عصبی و پرخاشگر

  • ثابت و بی حرکت ماندن سگ
  • پارس کردن خشن و تهدید آمیز
  • جهش به سمت فرد بدون تماس با او
  • غرولند کردن
  • نشان دادن دندان ها
  • غرش به همراه نشان دادن دندان ها
  • حمله و فشار دادن قسمتی از بدن فرد بدون به جا گذاشتن علامت
  • گاز گرفتن و پاره کردن یا کبود کردن پوست

 

دلیل پرخاشگری سگ های مختلف

در سگی که عقیم شده است جنسیت هیچ تاثیری بر پرخاشگری او با سگ های دیگر ندارد. هر نژاد سگ میزان پرخاشگری متفاوتی با سگ های نر یا ماده دارد. در اصل این میزان پرخاشگری در رفتار و نژاد سگ است که باعث دعوا بین سگ ها می شود، نه جنسیت آن ها.

علاوه بر این ها دلایل دیگری نیز می تواند باعث دعوای بین سگ ها شود. دلیل هایی مانند حس نا امنی، اضطراب و ترس و خصوصیات اخلاقی دیگر سگ که هیچ ربطی به جنسیت آن ندارند روی پرخاشگری او اثر دارد. بعضی وقت ها این خصوصیت های اخلاقی باعث می شوند که سگ مورد حمله  سگ های دیگر قرار بگیرد یا از ترس به سگ دیگری حمله کند. این موضوع آن قدر ها هم که اکثر مردم فکر می کنند ساده نیست و فقط در جنسیت سگ خلاصه نمی شود.

درست است که احتمال دعوا بین دو سگ نر عقیم نشده به خاطر فعالیت هورمون هایشان بیشتر است. اما مشکل اصلی این است که این هورمون ها باعث افزایش رفتارهای پرخاشگرانه در سگ می شوند. پس باز هم در این جا موضوع جنسیت نیست، بلکه میزان پرخاشگری سگ است.

جالب است بدانید: هنگام دعوای سگ ها چه کار کنیم؟

 

سگ آلفا و سگ فرمانبردار

ممکن است دو سگ ماده از یک نژاد و یا حتی از پدر و مادر یکسان رفتار عصبی یکسانی نداشته باشند. ممکن است که یکی از سگ ها نوع رفتاری آلفا و دیگر نوع رفتاری فرمانبردار داشته باشد. سگ های نر هم همین طورند. علاوه بر این دو نوع رفتاری، یک نوع رفتاری میان این ها نیز وجود دارد که سگ نه کاملا آلفا است و نه کاملا فرمانبردار هستند. این موضوع در هر نژاد سگ چه خالص و چه میکس صدق می کند.

بنابراین اگر شما از دو سگ نر که هر دو خصوصیت رفتاری آلفا دارند در کنار هم نگهداری کنید قطعا این دو همیشه در جنگ و جدال خواهند بود تا ثابت کنند کدام یک آلفای اصلی و قدرتمندتر است. البته اگر یک سگ آلفای نر و یک سگ آلفای ماده در کنار هم باشند نیز همین اتفاق می افتد.

با این حساب باز هم این که سگ های شما با هم دعوا کنند یا نکنند فقط به شما بستگی دارد. دو سگ هم جنس که هر دو نیز شخصیت آلفا دارند نیز می توانند با هم زندگی کنند. به شرط این که صاحبشان قدرت و توانایی این را داشته باشد که به هر دو سگ نشان دهد که خودش آلفای اصلی است.

بیشتر بخوانید: سگ ها چطور احساسات و زبان بدن انسان ها را می فهمند؟

 

روش نگهداری سگ های پرخاشگر در کنار هم

اگر قصد نگهداری از دو سگ آلفا پرخاشگر را دارید، این شما هستید که باید نشان دهید رئیس کیست؟ همه این دعوا ها بین سگ ها زمانی پیش می آیند که سگ ها فکر می کنند یکی از آن ها باید حتما آلفا شود. اگر هر دوی آن ها باور داشته باشند که شما آلفا هستید دیگر جنگی برای آلفا شدن صورت نمی گیرد!

یک سگ هیچ وقت نباید اجازه پرخاشگری به یک سگ دیگر را داشته باشد. این صاحب سگ است که باید تصمیم گیرنده باشد. اجازه ندهید که یکی از سگ هایتان به دیگری پرخاشگری کند. اکثر مشکلات رفتاری سگ در زمانی رخ می دهند که صاحب توانایی آلفا بودن و کنترل را ندارد.

بیشتر بخوانید: سگ ها چگونه ارتباط برقرار می کنند؟

 

سخن پایانی

ایمدواریم این مطلب در مورد پرخاشگری سگ ها و همچنین روش نگهداری از سگ های عصبانی برایتان مفید بوده باشد. چنانچه سگ شما همچنان با خشونت با شما و یا دیگران برخورد می کند شاید لازم باشد با یک مربی پرورش سگ مشورت کنید تا به شما کمک کند. چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x