فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
تصویر طوطی که روی سر سگ نشسته است

آیا نگهداری طوطی ها و حیوانات خانگی در کنار هم بی خطر است؟

نگهداری از سگ و گربه در کنار پرند ها

نگهداری طوطی ها و حیوانات خانگی یکی از اتفاق هایی است که خیلی از انسان ها دوست دارند آن را تجربه کنند. حیوانات خانگی پرطرفداری مانند سگ‌ها و گربه‌ها طبیعتاً موجوداتی درنده هستند. در حیات‌وحش پرندگان در زنجیرهٔ غذایی پایین‌تر از آن‌ها قرار می‌گیرند. پس امکانش هست که چرخهٔ طبیعت در خانهٔ شما نیز شکل بگیرد. اما نباید این واقعیت را رد کرد که بسیاری از صاحب‌خانه‌های سراسر جهان در نگهداری پرندگان و سگ و گربه‌ها باهم موفق بوده‌اند. نگه داری طوطی و پرنده در کنار سگ و گربه آسان نیست ولی قابل انجام است.

به‌هرحال در بسیاری از این موفقیت‌ها علت اصلی این است که صاحبان آن‌ها شرایط نظارت کامل بر روی حیوانات خود را در تمام‌وقت در اختیار دارند و همیشه مراقب هستند که سگ و گربه به پرنده آسیبی نرسانند. شاید آن‌ها در خانه کار می‌کنند یا اصلاً کار نمی‌کنند. به هر صورتی می‌توانند از دور بودن پرنده از دیگر حیوانات مطمئن باشند.

هنگامی‌که تصمیم به آوردن پرنده‌ای در کنار دیگر حیوانات خانگی خود می‌کنید باید اطمینان داشته باشید که خود شما یا فرد دیگری می‌تواند هرلحظه بر آن‌ها نظارت داشته باشد تا به یکدیگر صدمه‌ای وارد نکنند.

تصویر طوطی و سگ در کنار هم

نگهداری طوطی و پرنده در کنار سگ و گربه

بیماری‌های مشترک بین پرنده‌ها و حیوانات خانگی

علاوه بر خطرات ناشی از حیوانات درنده، خطر وجود بیماری‌های مشترک بین حیوانات خانگی مختلف و طوطی‌ها وجود دارد. پرندگان بسیار ضعیف و حساس هستند و نیاز به بهداشت همیشگی دارند. برخی از ویروس‌ها و باکتری‌ها وجود دارند که به‌راحتی باعث مرگ پرندگان می‌شوند. همچنین خطر ابتلا به آن‌ها درصورتی‌که در نزدیکی حیوانات دیگر نگه‌داری شوند بیشتر است. درواقع حتی یک موی گربه نیز ممکن است باعث بیماری پرندگان بشود. پس قبل از آوردن پرنده باید خطرات احتمالی را حتماً در نظر بگیرید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: زبان بدن طوطی خاکستری

نظارت همیشگی روی برخورد سگ و گربه با طوطی

توانایی نظارت در تمام اوقات بر حیوانات  یک‌راه بزرگ برای کاهش خطر برای یک پرنده در خانه‌ای با چند حیوان خانگی است؛ اما نظارت عشق و توجه برای آن‌ها به وجود نمی‌آورد.

پرندگان خانگی، مخصوصاً طوطی‌ها، به زمان زیادی برای بازی و صحبت کردن با صاحبشان به‌صورت یک رابطه مؤثر نیاز دارند. آیا شما به‌طور مداوم مراقب حیواناتتان هستید که مطمئن باشید به یکدیگر صدمه وارد نمی‌کنند؟ آیا شما می‌توانید برای ساعت‌ها در یک مکان نشسته و فقط به طوطی خود توجه کنید؟ از طرفی دیگر، اگر شما مدت زیادی را با پرنده جدیدتان بگذرانید آیا حیوانات دیگر شما احساس تنهایی می‌کنند؟

زمان گذاشتن برای پت

بسیاری از دارندگان پت می‌دانند که نگهداری از چندگونه از پت ها آن‌ها را خسته می‌کند. همچنین در این صورت کیفیت ارتباط صاحب با هر پت کمتر می‌شود. حتی کسانی که احساس می‌کنند می‌توانند به تمام پت هایشان ارتباط کامل برقرار کنند بعدازاین کار متوجه می‌شوند که وقت این کار را ندارند. این اصلاً خوب نیست که صاحب یک پت باشید اما نتوانید به‌طور مؤثر با آن ارتباط برقرار کنید. در نهایت، تصمیمی که باید بگیرید اما به شما توصیه می‌شود به مدت زیاد و خیلی سخت در مورد این موضوع فکر کنید. صادقانه از خودتان بپرسید که می‌توانید این کار را انجام دهید؟

جالب است بدانید: تاثیر نور خورشید روی پرندگان

از تجربه دیگران استفاده کنید

برای نگهداری طوطی ها و حیوانات خانگی بهتر است تجربه دیگران را نیز بررسی کنید. اگر بعد از توجه به این مسائل شما باز هم در مورد نگهداری از یک طوطی مطمئن هستید، با پرورش‌دهندگان پرنده در مورد تجربه‌هایشان درزمینهٔ نگهداری طوطی با حیوانات دیگر صحبت کنید. اگر می‌توانید انسان‌هایی را که دارای چندین پت در خانه هستند ملاقات کنید. ببینید که چگونه زمان و توجه به پت هایشان را کنترل می‌کنند.

در آخر، شما ممکن است متوجه بشوید که یکی از معدود کسانی هستید که در خانه خوشحال و موفق به نگهداری طوطی با پت ها دیگر شده‌اید، اما اگر این‌گونه نیست دلسرد نشوید. شما می‌توانید به پناهگاه پرندگان رفته و زمانی را با طوطی‌ها بگذرانید یا اینکه به باشگاه پرندگان رفته و افراد دیگر را همراه با پرندگانشان ببینید. همچنین چیزی مشکلی در مورد نگهداری یک طوطی بدون نگهداری حیوان دیگری وجود ندارد. طوطی‌ها با مردم ارتباط خوبی دارند و این یک حقیقت است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: طول عمر سگ ها چقدر است؟

برای نگهداری پرنده در کنار سگ و گربه این نکات را رعایت کنید

  1. قفس پرنده حتما باید روی پایه مخصوص قفس و یا میز قرار بگیرد. روی زمین قرار دادن قفس پرنده موجب ترس و استرس در پرنده می شود. سعی کنید قفس را در گوشه ای از خانه قرار بدهید که یک طرف قفس رو به دیوار باشد و فاصله میله های قفس از یکدیگر کم باشد.
  2. قفس پرنده باید سنگین و محکم باشد. از قفس های زینتی با استحکام کم استفاده نکنید.
  3. برای نگهداری پرنده در کنار سگ و گربه، حتما قبل از ورود پرنده در خانه، سگ یا گربه شما آموزش دیده باشد و با محیط خانه آشنایی کامل داشته باشد تا با ورود پرنده در خانه مشکلی به وجود نیاید.
  4. اگر طوطی سانان را در خانه نگه میدارید، مراقب چشم و بینی سگ و یا گربه خود باشید. زیرا منقار کج ها سابقه زیادی در گاز گرفتن دارند.
  5. پرندگانی مانند مرغ مینا و بلبل سانان به دلیل نوک تیزی که دارند، نیز تهدید بزرگی برای پت شما محسوب می شوند. زیرا توجه زیادی به اشیاء براق مانند چشم سگ و گربه دارند.
  6. همیشه شکم حیوان خانگی خود را سیر نگه دارید. این کمک می کند به فکر شکار نیفتد زیرا گربه و سگ به طور غریزی حس شکار درونشان نهفته است.
  7. سعی کنید اگر پرنده اهلی است و پرواز نمی کند، آنرا روی دست خود و در فاصله کمی از سگ و گربه قرار دهید. همیشه مراقب حمله حیوان خود به پرنده باشید.
  8. اجازه ندهید سگ و گربه پرنده شما را لیس بزنند و یا با پنجه‌های خودشان پرنده را لمس کنند. در صورت بروز چنین اتفاقی، سعی کنید علاوه بر اینکه استرس پرنده خود را کاهش می دهید، حس کنجکاوانه سگ و گربه خود را نیز کم کنید.
  9. توجه کنید که هر چه سن سگ و گربه شما کم باشد، همزیستی آنها با پرنده بهتر است.
  10. بیشترین مراقبت و رسیدگی به پرنده، باید در زمان بلوغ سگ و گربه باشد. زیرا در هنگام بلوغ، حیوانات خشن تر و حس حمله بیشتری دارند.

سخن پایانی

نگهداری طوطی ها و حیوانات خانگی اتفاق جالب توجهی می تواند باشد. حتی ممکن است با صحنه های جالبی از دوستی جیوانات مواجه شوید. در آخر حیوانات دوست انسان ها هستند. یادتان باشد با توجه و محبت بی رویه به یکی از حیوانات خانه، عوامل حسادت را در پت‌ها افزایش ندهید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x