فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
سگ در حال جویدن تکه چوب

علت نیاز سگ ها به جویدن ؛ چرا سگ ها دوست دارن همه چیز را بجوند؟

دلیل نیاز به جویدن در توله ها

توله ها و سگ های جوان در مدتی که دندان ها و فکهای آنها در حال توسعه هستند به چیز های مقاوم و سختی برای جویدن نیاز دارند. این تکامل و توسعه شامل افتادن دندان های شیری، تحریک رشد دندانهای اصلی که در زیر دندان های شیری قرار گرفته اند، به کمک خارج شدن دندان اصلی از لثه، تکامل فکها و محکم قرار گرفتن دندان اصلی در فک ها می شود. علت جویدن توله ها ممکن است مسائل دیگری نیز باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

نیاز به جویدن در سگ های بالغ

سگ های بالغ نیز به جویدن تمایل دارند که علل آن شامل تمیز ساختن دندان ها، ماساژ دادن لثه، فعال نگه داشتن فکها و همچنین نیاز به تخلیه شرارت و خشونت های داخلی است. پوسیدگی های دندان آنچنان که دندان های انسان را مبتلا می سازد در سگها شایع نیست، اما تشکیل جرمهای دندانی که بر روی دندان سگ ها به خصوص در مرز بین دندان و لثه تجمع می یابد از سرعت بیشتری نسبت به انسان برخوردار است.

این رسوب ها چنانچه برداشته نشوند شروع به تحریک نموده و متعاقبا عفونی می گردند. در پی آن مینای دندان دستخوش فرسایش و تضعیف گشته و نهایتا تخریب ریشه دندان را به دنبال خواهد داشت. لذا توجه به این امر بسیار حائز اهمیت است که جهت حفظ بهداشت دهان و دندان به صورت دوره ای به دامپزشک مراجعه شود.

جالب است بدانید: نکاتی در مورد تمیز کردن دندانهای سگ و گربه

 

علت های کلی جویدن سگ ها

بعد از شناخت علت جویدن، نباید اجازه داد که سگ هرچیزی که مورد علاقه اش است را بجود چون آنها نمی دانند که چه وسیله ای مناسب جویدنشان است و تا زمانی که کاملا متوجه نشوند صاحبان باید سگ های خود را کاملا تحت کنترل داشته باشند تا با این رفتار مخرب باعث صدمه زدن به خود و وسایل منزل نگردند؛ و بیاد داشته باشید که سگ ها واقعا نمی توانند بین کفش مورد علاقۀ شما و اسباب بازیهای جویدن خود تفاوتی قائل شوند پس تا زمانی که آموزشی به سگ نداده اید نباید آنها را به علت خراب کردن وسائل مورد تنبیه قرار دهید.
بهتر است اسباب بازیهایی که برای سگ انتخاب می شود هیچ شباهت ظاهری و جنستی با وسایل منزل نداشته باشند. برای مثال انتخاب اسباب بازیهای کنفی و ریشه دار باعث می شود سگ تصور ند اجازه دارد که ریشه های فرش را نیز بجود.

علت جویدن سگ ها معمولا به این دلایل است:

  • رفتار توله ها بسیار شبیه نوزادان انسان است، آنها نیز برای کشف و شناسایی جهان اطراف خود هر چیزی را به دهان می برند و می جوند.
  • توله ها برای تسکین درد و خارش لثه ها در زمان دندان در آوردن و یا ریزش دندان های شیری می جوند.
  • بعضی از سگ ها برای بدست آوردن آرامش می جوند.
  • جویدن باعث رفع خستگی و بی حوصلگی سگ می شود.
  • سگ ها در زمان نگرانی، مخصوصا در زمانی که دچار ترس تنهایی هستند می جوند.
  • عدم آموزش یکی دیگر از دلایل جویدن اشیاء توسط سگ ها می باشد.

 

تکامل دندان و فک در سگ ها

تکامل دندان و فک به طور نرمال ۱ سال و یا بیشتر ادامه میابد. این امر به نژاد سگ، فعالیت های جوشی آن، میزان مصرف کلسیم و سایر فاکتور های شناخته شده یا شناخته نشده ارتباط دارد. وقوع بیماری ها نظیر دیستمپر می توانند در بعضی موارد رشد دندان و فک را متوقف سازند.

جالب است بدانید: ریزش موی حیوانات خانگی و روش های جمع آوری مو سگ و گربه در محیط

 

برای تامین نیاز به جویدن سگ ها چه کار کنیم؟

حال روشن شد که چرا سگ ها به خصوص توله ها و سگ های جوان زمانی که وسایل جویدنی مورد نیازشان از سوی صاحبانشان تامین نمی شود وسایل  با ارزش خانه را با جویدن های خود خراب مستهلک می سازند.

بنابراین با قرار دادن ۱ وسیله جویدنی برای سگ، وسایل خانه را از تخریب حفظ کنید و از سوی دیگر تکامل مناسب دندان ها و فک ها را بیمه کنید. به عبارت دیگر زمانی که غریزه به سگ می گوید بجو واقعا چیز مناسبی برای جویدن در اختیار داشته باشد. از سوی دیگر ان چیزی که شما برای جویدن سگ در نظر می گیرید باید از دیدگاه وی نیز قابل قبول باشد.

 

منبع سگ ها از جویدن اجسام مضر

نکته بسیار حائز اهمیت دیگر این است که سگ ها را باید از جویدن هر چیزی منع کرد. زیرا آن ها می توانند اجسام را خرد کنند و یا اشیاء غیر قابل هضم را ببلعند.

تکه های تیز نظیر قطعاتی از استخوان که توسط سگ خورد شده و بلعیده شده باشد ممکن است باعث سوراخ شدگی دستگاه گوارش و تلف شدن سگ شود.

اشیاء غیر قابل هضمی که می توانند به صورت قطعه قطعه در ابتدا نظیر اسباب بازی های کائوچویی یا پلاستیک های ظریف اغلب به دندان گرفته شده و بلعیده می گردند. این اجسام اگر با استفراغ خارج نشوند می توانند باعث انسداد دستگاه گوارش گردد، که در این حال باعث مرگ دلخراشی خواهد شد مگر آن که یک جراحی سریع بر روی حیوان صورت پذیرد.

 

چگونه از جویدن سگ جلوگیری کنیم؟

انتخاب اسباب بازی مناسب

بهترین روشی که می توان به وسیلۀ آن از جویدن مخرب سگ ها جلوگیری کرد در اختیار قرار دادن خوراکی ها و اسباب بازی های جویدنی مخصوص سگ است. بهتر است هر چند وقت نوع اسباب بازی و خوراکی جویدنی تغییر پیدا کند تا جذابیت خود را برای سگ از دست ندهد. سگ ها عاشق جویدن هستند و بدون شک جویدن اسباب بازی برای آنها جالب تر از جویدن پایۀ میز است.

 

سگ را برای جویدن تنبیه نکنید

مهم نیست زمانی که شما می بینید که وسیلۀ مورد علاقه و گران قیمتتان توسط سگ جویده شده است تا چه اندازه عصبانی می شوید، این مهم است که شما در آن لحظه سگ را مورد تنبیه قرار ندهید. زیرا تنبیه نتنها سطح استرس سگ را بالا می برد و اضطراب خود یکی از دلایل افزایش نیاز سگ به جویدن است بلکه تنبیه ممکن است باعث تداوم جویدن در سگ گردد.

جالب است بدانید: آیا می توان به سگ خود استخوان داد؟

نظارت کامل به رفتارهای سگ

تا زمانی که سگ به طور کامل نیاموخته که چه چیزهایی را می تواند بجود نباید به او اجازه داد تا آزادانه در تمام نقاط منزل پرسه بزند چون این عمل باعث می شود سگ به مجموعه ای وسیع از وسائل و اشیاء جدید و جالب کشف نشده دست پیدا کند و برای شناسایی به جویدن آنها بپردازد. اگر برای شما امکانپذیر نیست که به صورت مداوم سگ را تحت کنترل و نظارت کامل خود داشته باشید باید در زمان خروج از منزل سگ را محدوده و یا اتاقی قرار دهید که هیچ وسیلۀ نامناسبی برای جویدن در دسترسش وجود نداشته باشد.

تغییر مسیر توجه سگ

زمانی که سگ تحت نظارت شما قرار دارد، هر زمان که تصمیم گرفت برای جویدن وسیله ای نامناسب به سمت آن حرکت کرد، بلافاصله کلمه (نه) را محکم بیان کرده سپس اسباب بازی جویدنی مناسب را در اختیار سگ قرار می دهید. برای این امر ممکن است نیاز باشد که شما به بازی با سگ مشغول شوید، به این شکل که با کمی تکان دادن اسباب بازی نظر سگ را به سمت خود جلب کرده و به محض اینکه سگ به سمت شما آمد و اسباب بازی را گرفت و به جویدن آن مشغول شد او را با هیجان مورد تشویق قرار دهید.

در طی روز هر زمان که مشاهده کردید سگ برای جویدن، اسباب بازی جویدنی مخصوص خود را انتخاب کرده او را مورد تشویق قرار دهید. این رفتار شما باعث می شود که حتی در نبود شما سگ بجای جویدن پایه مبل،کفش و دیگر اشیاء منزل فقط اسباب بازی ها و خوراکی های جویدنی خود را بجود.

 

استفاده از روش تنفر برای جلوگیری از جویدن سگ

شما می توانید برای جلوگیری از جویدن اشیاء توسط سگ از اسپری های بازدارندۀ جویدن که در پت شاپ ها موجود است استفاده کنید. توجه داشته باشید که هرگز برای جلوگیری از جویدن سگ، برروی سطوح و یا وسائل منزل از فلفل، سس های تند، مواد تلخ گیاهی یا شیمیایی و … استفاده نکنید. زیرا استفاده از این مواد می تواند در طولانی مدت باعث مشکلات تنفسی، ضعیف شدن حس بویایی، مشکلات گوارشی و حتی مسمومیت های شدید برای سگ شود.

جالب است بدانید: جلوگیری از جویدن لوازم توسط سگ ها

 

سخن پایانی

بطور کلی تنهایی و بی‌حوصلگی اصلی‌ترین دلایلی هستند که سگ‌ها را به خرابکاری و بروز رفتارهای مخرب تشویق می‌کنند. واقعاً اینکه از سگ‌تان انتظار داشته باشید که ساعت‌های زیادی را آرام در گوشه‌ای از خانه بنشیند و منتظر بازگشت شما باشد، منصفانه نیست. ولی با روش هایی که گفته شد می توان جلوی سگ را برای  جویدن وسایل و اشیا گرفت. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x