فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

اشتباه های رایج تربیت سگ که حتما باید بدانید

گاهی بعضی از افراد از وضعیت سگ خود ناراضی هستند و ابراز می کنند که حیوان به حرف آنها گوش نمی دهد. در این مقاله از مجله پت خرید به بررسی چند اشتباه رایج که معمولا در تربیت سگ ها انجام میدهند می پردازیم.

عدم اجتماعی کردن مناسب سگ

تمامی سگ‌ها به وسیله حضور در میان دیگران (انسان و حیوان) پیشرفت کرده و از این حضور پایدار خوش حال می‌شوند. پس اجتماعی نمودن سگ بسیار مهم است و عدم اینکار اشتباه در تربیت اوست. دور نگه‌داشتن سگ از انسان‌ها یا دیگر حیوانات و محدود کردن روابط وی، منجر به بروز مشکلات رفتاری مانند ترسو یا مهاجم شدن در آینده خواهد شد.

قدم زدن در پیاده‌روهای شلوغ و حضور در جمع دوستان و رفتن به مکان‌های جدید، می‌توانند بخشی از برنامه آموزشی سگ شما در طول رسیدن به بلوغ اجتماعی وی باشند.

پیشنهاد مطالعه: آیا سگ بوی ترس انسان را حس می کند؟

عدم جایزه یا تشویقی دادن به موقع به سگ

سگ شما کاری را درست انجام داده و جایزه شما برای آن‌ کار با تأخیر به او رسیده، این اشتباه و تاخیر باعث می‌شود که دلیل جایزه گرفتن برای سگ نامعلوم مانده و تربیت سگ برای شما مشکل شود. جایزه دادن به موقع هم‌چنین باعث می‌شود سگ بفهمد که برای کار خوبی که کرده، تشویقی گرفته است.

مواظب زمان دادن تشویقی باشید و درست بعد از انجام صحیح کار، به او جایزه بدهید تا در صورت عدم اجرای صحیح فرمان جایزه نگرفته نباشد و آن رفتار غلط برایش مترادف با جایزه نشود. البته توجه کنید که تشویقی سگ باید مورد علاقه او باشد تا او را به انجام کارهای خوب تشویق کند.

حس ششم سگ توانسته ناراحتی صاحبش را درک کند.

پیشنهاد مطالعه: آیا بوسیدن و لیسیدن سگ خطر دارد؟

تایید ناخواسته رفتارهای اشتباه سگ

آیا سگ شما، هردفعه که وارد خانه می‌شوید به سمت شما می‌پرد؟ یا از صدای رعد و برق می‌ترسد و در گوشه‌ای پناه می‌گیرد؟ و آیا پس از انجام هرکدام از این کارها، با نوازش شما روبرو می‌شود؟ اگر جواب مثبت است، پس شما عملاً به سگ خود می‌گویید که کار درستی انجام داده و شما این کار او را تایید می‌کنید.

هرچند این مسائل آن‌قدر کوچک هستند که بتوان آنها را نادیده گرفت. اما این اشتباه و تأییدات ناخواسته از جانب شما باعث بروز مشکلات رفتاری و تربیتی دیگری در سگ می‌شود. چرا که نتیجه هرکدام از این کارهای اشتباه سگ، توجه و نوازش مضاعف از جانب شماست.

وقتی که سگ عادت غلطی پیدا می‌کند یا هراس از چیزی در وجود او شکل می‌گیرد، زمان و توجه بیشتری لازم است تا او را دوباره تعلیم دهید و یا رفتارش را تصحیح کنید. پس همیشه پیش از شروع یک برنامه تربیتی خاص، مواظب حرکات و واکنش‌های خود نسبت به سگ تان باشید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش گام به گام دستور نشستن به سگ

عدم تقسیم وظیفه تربیت سگ در میان اعضای خانواده

هر یک از اعضای خانواده، دوست دارد که در پروسه تربیت سگ سهیم باشد و هرکدام هم روش‌ها و فرمان‌های جدیدی را برای تربیت به کار می‌برد که این روش کاملا اشتباه است. این مساله، هم تعلیم را برای سگ غیرقابل درک کرده و هم منجر به سردرگمی سگ و در نتیجه به هدر رفتن تلاش‌ها می‌شود.

برنامه‌ریزی صحیح مثل یک برنامه روزانه تعلیمی مشخص، متدها و مسئولیت‌ها و قوانین که باید با دیگر اعضای خانواده، قبل از آوردن یک سگ به خانه، به بحث گذاشته شوند. در این حالت تمامی اعضا وظایف خود را دانسته و اهمیت پایداری در تربیت را نیز درک خواهند کرد.

پیشنهاد مطالعه: چرا سگ ها دوست دارن همه چیز را بجوند؟

فرمان دادن به سگ همراه با واکنش‌های آزار دهنده

در زمان تربیت سگ هیچگاه از فرمان دادن یا صدا زدن نام سگتان، صرفاً برای فرمان پذیر کردن او استفاده نکنید. وقتی که یک فرمان یا کلمه (حتی نام خودش) برای او با یک تجربه بد و آزار دهنده همراه شود، سگ هم شروع به نادیده گرفتن آن کلمه و دور شدن از شما به هنگام ابلاغ آن فرمان می‌کند. در این مورد، مطالعه دلایل فرار کردن سگ از صاحبش و شناخت اشتباه های شما، حتما برایتان جالب خواهد بود.

همیشه سگ را قبل، هنگام و بعد از انجام یک کار و یا فرمان، تشویق کنید. هیچگاه داد نزنید و در عوض از یک صدای مصمم و محکم، وقتی که سگ را در هنگام انجام یک کار اشتباه گرفته‌اید، استفاده کنید.

سگ در کنار یک خانم باردار

اشتباه بازی نکردن با سگ

بسیاری از مالکین سگ‌ها، فراموش می‌کنند که باید بعد از هر جلسه آموزشی، با سگشان بازی کنند. تمام یا ۹۹% سگ‌ها از انجام بازی بگیرش و بیارش لذت می‌برند. اسباب بازی سگ را متناسب با خواسته ها و علاقه مندی های او انتخاب کنید.

بازی کردن هم‌چنین باعث ایجاد انگیزه در سگ شده و او را علاقمند به شرکت در جلسات آموزشی و بازی بعد از آن می‌کند. هم‌چنین، باعث رفع خستگی و تخلیه انرژی مازاد و ایجاد انگیزه جسمی و فکری می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : ۵ حالت خوابیدن سگ ها و معنی آن

تربیت سگ وقتی اوضاع روحی مناسبی ندارید!

اگر روز بدی را گذرانده‌اید و حوصله ندارید، پس نسبت به آموزش سگ اقدام نکنید زیرا کاملا کار اشتباه در تربیت سگ هاست. در این شرایط تن صدای شما فرق می‌کند و هم‌چنین راحت‌تر از کوره در می‌روید و خشونت و عصبانیت به خرج می‌دهید.

اما اگر سگتان هم حوصله تمرکز کردن ندارد، باز هم وضعیت مشابه است پس اصرار نکنید، پس باید بدانید که در روزهایی که شما یا سگتان، به دلایلی نمی‌توانید روی آموزش تمرکز کنید، بهتر است برنامه را کنسل کنید یا به تعویق بیاندازید.

سخن پایانی

تربیت سگ در عین حال که کار سختی به نظر می رسد، می تواند کار مفرح و جالبی باشد. فقط باید خودتان نیز آماده تربیت کردن حیوان باشید و اشتباه های رایج تربیت کردن سگ دوری کنید. اگر از لوازم آموزشی مخصوص سگ استفاده می کنید، حتما ابتدا خودتان نحوه صحیح استفاده از آن را یاد بگیرید. حیوان را خسته نکنید تا خودتان نیز خسته نشوید.

همچنین اگر نظر یا پیشنهادی دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x