فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
دم شکسته گربه

شکستگی دم گربه ، روش تشخیص و راه های درمان دم گربه

آسیب و شکستگی دم گربه

دم گربه از مهمترین اعضا بدن او است. گربه‌ها از طریق دم خود بسیاری از احساسات خود را نشان می‌دهند و تعادل خود را حفظ می‌کند؛ اما گاهی ممکن است دم گربه دچار شکستگی شود و زندگی حیوان را مختل کند.

دم گربه ممکن است در دعوای گربه‌ها با هم مورد گازگرفتگی قرار بگیرد و آسیب ببیند. البته مهمترین عامل آسیب دیدن دم گربه‌ها تصادفات هستند که به راحتی مهره‌های دم گربه را جا به جا می‌کنند. آسیب دیدگی‌های دم گربه عموماً همراه با زخم‌های حاد خارجی نیست. اما آنچه مهمتر است آسیب دیدگی‌های عصب دم گربه است. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی علائم شکستگی دم گربه خواهیم پرداخت تا در زمان نیاز بهتر به حیوان کمک کنید.

 

شناخت آناتومی دم گربه

دم گربه از تعداد زیادی مهره، ماهیچه‌های متعدد، تاندون‌ها و رباط ها تشکیل شده‌است. اولین مهرهٔ دم به استخوان اصلی پشت گربه متصل است که sacrum نامیده می‌شود. ضرب دیدگی یا شکستگی دم گربه ممکن است حاصل اتفاقات گوناگونی باشد، مثلاً کشیده شدن دم گربه توسط کودکان یا ماندن دم گربه در لای در.

بیشتر بدانید: لنگیدن پای گربه ؛ دلایل، راهکارها و درمان لنگ زدن گربه ها

 

علایم شکستگی دم در گربه

در صورت مشاهده هریک از این علایم حتماً باید به دامپزشک مراجعه کرد. از دیگر علایم مربوط به شکستگی دم گربه که بعد از معاینات تکمیلی توسط دامپزشک ممکن است مشاهده شوند عبارتند از:

  • چروک شدن غیرطبیعی ماهیچه‌های اطراف مقعد گربه همراه با اسهال یا حتی بدون اسهال، توام با عدم کنترل مدفوع
  • گربه دم خود را با مشکل فراوان تکان می‌دهد و نمی‌تواند آن را کاملاً بالا بگیرد.
  • عدم هماهنگی پاهای عقبی
  • چکه کردن غیرعمدی ادرار
  • دردناک بودن سر دم گربه
  • پر بودن بیش از حد مثانه (به علت درد گربه ممکن است نتواند مثانه را خالی کند و با فشارهای ملایم و کارشناسانه، دامپزشک می‌تواند در خالی شدن مثانه کمک کند.)
  • از بین رفتن حس در دم گربه
  • ادرار خونی

پیشنهاد مطالعه: تمیز کردن گوش گربه؛ چگونه گوش های گربه خود را تمیز کنیم؟

 

شناسایی جراحت‌های مربوط به دم

شکستگی‌ها و جراحت‌های دم گربه به چند دسته تقسیم می‌شوند که برخی از آن‌ها کاملاً قابل درمان است و برخی دیگر ممکن است درمان نشود و نیاز به قطع کردن دم گربه باشد. این شرایط عبارتند از:

  • جراحت‌های دارای این سه نشانه هستند: عدم حرکت دم، عدم وجود حس در دم و عدم امکان ادرار در گربه (مثانهٔ متورم) بیشتر این گربه‌ها کاملاً درمان می‌شوند.
  • صدمه‌هایی که این سه نشانه را دارند: عدم حرکت دم، عدم وجود حس در دم و سست شدن عضلات مقعد گربه ۵۰ درصد از این گربه‌ها درمان کامل می‌شوند.
  • جراحت‌هایی که فقط شامل دو علامت هستند: عدم حرکت دم و عدم وجود حس در دم. این گربه‌ها نیز گاهی ممکن است درمان کامل داشته باشند.

شاید علاقه داشته باشید بخوانید: رایج ترین صدمات در گربه ها و راههای درمان آن

 

روش درمان شکستگی استخوان دم گربه

ابتدا باید آسیب‌های جدی و خطرناک و جدی را درمان کنید. اگر حیات گربه شما در معرض خطر جدی باشد، دامپزشک برای تثبیت شرایط حیاتی حیوان قبل از اقدام به درمان شکستگی، باید اقدامات سریع و فوری انجام دهد. درمان‌های اضطراری شامل تزریق مایعات داخل وریدی، اکسیژن درمانی و تسکین درد است.

هنگامی که وضعیت کلی سلامتی و پارامترهای حیاتی گربه شما پایدارتر شد، دامپزشک شما یک طرح درمانی مناسب برای شکستگی گربه‌تان پیشنهاد خواهد کرد.

در مورد گزینه‌های درمان شکستگی می‌توانید با دامپزشک مشورت کنید. درمان‌های مختلفی اعم از روش‌های جراحی و غیر جراحی برای درمان شکستگی گربه‌ها در دسترس است. گزینه‌های درمانی غیر جراحی مانند آتل، گچ، یا استراحت بدون تحرک و فعالیت ممکن است برای درمان برخی از شکستگی‌ها مفید باشد.

سایر شکستگی‌ها ممکن است به کاشت ایمپلنت (از جمله پیچ و صفحات پلاتین) نیاز داشته باشند. کاشت ایمپلنت به عوامل مختلفی از جمله سن حیوان، سلامت کلی و ماهیت شکستگی (استخوان‌ها شکسته شده، نوع شکستگی) بستگی خواهد داشت.

در مورد گزینه‌های درمانی و تصمیم گیری درباره انتخاب بهترین برنامه درمانی برای گربه خود، با پرسیدن سوال از دامپزشک، پیش قدم باشید. مشارکت فعال در روند تصمیم گیری ممکن است به بهبود نتیجه روش درمانی گربه شما کمک کند.

 

مراقبت‌های لازم برای گربه‌های دم شکسته

فعالیت و تحرک گربه خود را محدود کنید. شکستگی‌ها وقتی که استخوان آسیب دیده ساکن و بدون حرکت تثبیت شده باشد، به خوبی بهبود می‌یابند. پس از اتمام درمان دامپزشکی، باید گربه خود را در خانه نگه دارید و اجازه ندهید حرکاتی مانند دویدن و پریدن انجام دهد. اگر گربه‌تان معمولاً آزادانه در سراسر خانه شما پرسه می زند، در نظر بگیرید که در اوقاتی که نمی‌توانید بر او نظارت کنید، گربه را در یک منطقه کوچک نگهداری کنید.

زمان از پیش تعیین شده‌ای برای ایجاد محدودیت برای گربه‌های بهبود یافته وجود ندارد. دامپزشک زمان مورد نیاز برای استراحت و بازیابی سلامتی گربه‌تان را تجویز خواهد کرد.

 

در چه شرایطی باید اقدام به بریدن دم گربه کرد؟

اگر شکستگی دم شدید باشد و دم گربه هرگز حس و حرکت خود را باز نیابد دلائلی وجود دارد که قطع دم را به عنوان یک گزینه مد نظر قرار دهیم. اگر گربه نتواند دم خود را بالا بگیرد همیشه آن را خاک خواهد کشید و این می‌تواند عفونت یا بدبویی مزمن در ناحیه دم گربه ایجاد کند. مضاف بر اینکه وزن دم که همیشه افتاده‌است متعاقباً سبب ایجاد کشش و تخریب عصب‌های پشت گربه می‌گردد.

 

درمان دم شکسته‌شده چقدر زمان می‌برد؟

آسیب دیدگی‌های عصبی نیاز به زمان فراوان دارند تا درمان کامل در آنها صورت بگیرد. تنها بعد از یک دوره شش ماهه به قطع می‌توان گفت که آیا دم آسیب دیده گربه کاملاً به حالت عادی برگشته یا خیر.

اکثر گربه‌هایی که جراحات دم خود را باز میابند طی یک یا دو هفته کاملاً درمان شده‌اند و گربه‌هایی که مشکلات کنترل ادرار ناشی از شکستگی دم را همیشه با خود همراه خواهند داشت عموماً بعد از یکماه پس از جراحت همچنان این مشکلات را نشان می‌دهند.

شاید برایتان جالب باشد این مطلب را بخوانید: رایج ترین صدمات گربه ها و راههای درمان این صدمات در گربه

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد شکستگی دم گربه، روش‌های درمان دم و علت‌های بریدن دم گربه برایتان مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز نظر یا پیشنهادی دارید در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
2.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهراب
مهراب
4 سال قبل

سلام و درود
در کوچه ما گربه ای است که درون موتور ماشین رفته بود و دمش توسط پروانه ماشین قطع شد
با اینکه یکسال گذشته و گربه بزرگ شده ولی هر از گاهی باقیمانده دم که حدود ۳ یا ۴ سانتیمتر است و پوست هم ندارد ، بصورت خون آلود شده و گویا تازه آنرا پوست کنده باشد .
این گربه دستی نیست و حمام نمیکند ، ما فقط به او غذا میدهیم و گاهی اجازه میدهد پشتش را نوازش کنیم .
برای برطرف کردن این خونریزی باید چه کرد ؟

16
2
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x