فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

آشنایی با معده پرندگان ؛ معده پرنده ها چطور کار می کند؟

معده پرنده ها یکی از ارگان های اصلی این حیوان است . آشنایی کامل با معده پرندگان به شما کمک می کند اگر زمانی پرنده شما با مشکل مواجه شد، اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید تا بتوانید کمک بهتری به پرنده خود بکنید. در این مطلب از مجله پت خرید به معرفی معده پرنده ها، نحوه کار کردن معده، نقش سنگدان در پرنده و همچنین معرفی انواع معده در پرنده های مختلف خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

معرفی معده در پرنده ها و نحوه کار کردن آن

به طور کلی معده پرندگان در نواحی پشتی و شکمی سمت چپ از حفره سینه ای شکمی قرار گرفته است. به هر صورت از آنجا که بجز کبد ارگانهای محوطه شکمی به طور گسترده ای به وسیله دیواره چربی دار پشت کبدی پوشیده می شوند در نتیجه هنگام باز شدن ناحیه شکمی پرنده مقدار بسیار کمی از معده دیده می شود.

معده یک پیش معده قدامی و یا ناحیه غددی و یک سنگدان خلفی و یا ناحیه عضلانی را در بر می گیرد. بین پیش معده و سنگ دان ناحیه بینابینی است. ناحیه باب المعده سنگدان را به دوازدهه متصل می کند. پیش معده شیر معده را ترشح میکند.

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید: همه چیز درباره پرنده فنچ و نکاتی که برای نگهداری از فنچ باید بدانید

 

نقش سنگدان در پرنده ها

سنگدان محل تجزیه پروتئین ها به وسیله آنزیم های معدی است و در بیشتر گونه ها ارگان مسئول هضم مکانیکی نیز است. در برخی از گونه ها پیش معده و سنگدان در ذخیره غذا نقش مهمی دارند.

لازم است بدانید: نحوه کوتاه کردن بالهای طوطی

 

انواع معده در پرنده ها

نسبت به نوع رژیم غذایی دو نوع معده وجود دارد. یک نوع ویژه پرندگانی مانند گوشتخواران و ماهی‌خواران است که نسبتا از غذای نرم و حجیم تغذیه می کنند بنابر این به معده ای سازگار برای ذخیره نیاز دارند تا هضم فیزیکی. به طور مشخص در این پرندگان معده کیسه ای و دیواره ای نازک دارد و محل اتصال بین پیش معده و سنگدان اغلب از بیرون به سختی قابل تشخیص است.

نوع دیگر معده از مشخصات پرندگانی مانند حشره خواران گیاهخواران و دانه خواران (بویژه پرندگان اهلی) است که نسبتا از غذای هضم ناپذیری تغذیه می کنند. بنابراین به معده ای سازگار برای هضم فیزیکی نیاز دارند. در این پرندگان سنگدان از نظر دیواره عضلانی  به طور مشخص ضخیم و گسترش یافته‌است. همچنین پیش معده و سنگ دان به آسانی از بیرون قابل تشخیص هستند.

انواع دیگر معده که بین دو نوع بالا قرار دارند از مشخصات گروه فراوانی از پرندگان میوه خوار و صدف خوارند. کاهش سنگدان که به نامشخص شدن ساختار آن منجر شده است.  معمولا در پرندگان میوه خوار مانند پرندگان خواننده جنگلی آمریکایی دیده می شود.

پت خرید را دنبال کنید :‌
3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x