فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

آیا سگ ها دچار سکسکه میشوند؟ دلایل و علت های سکسکه کردن سگ

در جواب این سوال باید بگویم بله سگ‌ها سکسکه میکنند و دیافراگم مسئول سکسکه در تمامی پستانداران است. اما دلیل اینکه چرا سگها دچار سکسکه می‌شوند و چه مسائلی در افزایش میزان سکسکه آنها تاثیر دارد مطلبی است که در ادامه این مقاله از پت خرید به آن اشاره خواهیم کرد.

 

چرا سگ‌ها سکسکه می‌کنند؟

سگ‌ها نیز مانند همه انسان‌ها، زمانی که ماهیچه‌های کنترل دیافراگم آنها به صورت غیر ارادی منقبض شود دچار سکسکه میشوند. اگر سگ شما برای مدت کوتاهی دچار سکسکه شد جای هیچ  نگرانی نیست در حقیقت سکسکه میتواند برای سگ‌ها مفید واقع شود چرا که کمک به از بین رفتن گازهای معده میکند.

به طور معمول سکسکه بیشتر در توله سگ‌ها رواج دارد و معمولاً توله‌ها بیشتر این امر را تجربه میکنند.

رژیم غذایی و سکسکه کردن سگ‌ها

سگ‌ها معمولاً بر اثر خوردن سریع غذا یا آب دچار سکسکه میشوند. با این کار مقداری هوای اضافه وارد معده آنها شده که در نهایت موجب سکسکه می‌شود.

همچنین ممکن است سگ شما در اثر واکنش به غذاهای خاص دچار سکسکه شود، چرا که برخی از غذاهای سگ تحریک کننده‌ی معده هستند و موجب سکسکه در سگ میشوند اگر چنین موردی در سگتان مشاهده کردید باید آن ماده غذایی را از رژیمش حذف کنید.

 

دلیل‌های احساسی سکسکه سگ‌ها

از دیگر علل‌های سکسکه در سگ‌ها میتوان به احساسات اشاره کرد. ترس، استرس، شوک و خستگی همگی میتواند باعث این اتفاق شوند که اکثر صاحبان سگ آن را با هیجانی شدن سگشان اشتباه می‌گیرند. سکسکه در سگ‌ها معمولاً بدین صورت است نفس‌های غیر ارادی از بینی که همراه با صدایی بلند مشاهده می شود.

 

آیا باید سکسکه حیوان خانگی را جدی بگیریم؟

اگر سگ شما سکسکه‌های مکرر و مداوم میکند میتواند نشان از مشکلی جدی در سلامتی آن باشد مثل آسم، ذات الریه، پریکاردیت ، سکته‌ی مغزی و یا هیپوترمی و… در صورت مشاهده این مورد حتماً باید به دامپزشکی مراجعه کنید.

حتما برای شما هم جالب است که بدانید سگ‌ها هم سکسکه می‌کنند. ممکن است با دانستن این نکته سوالاتی در ذهن شما ایجاد شود. مثلاً اینکه سگ‌ها چه مواقعی سکسکه می‌کنند؟ آیا ممکن است این موضوع برای این حیوانات خانگی مشکل ساز شود؟ آیا سکسکه به همان اندازه که ما را آزار می‌دهد، سگ ها را هم آزرده خاطر می‌کند؟

در این مقاله از پت خرید به نظرات متخصصان دامپزشکی در خصوص عوامل بوجود آورنده این مشکل خواهیم پرداخت. همچنین نحوه کمک به حیوان را به شما خواهیم گفت. همچنین به شرایط و زمان مناسب برای تماس با دامپزشک جهت اطمینان از اینکه این مشکل نشانه‌ای از وجود یک بیماری جدی تر نیست اشاره خواهیم کرد.

 

چه عواملی باعث ایجاد سکسکه در سگ‌ها می شود؟

دکتر آدری ویستراچ، بنیانگذار و مدیر ارشد عملیاتی یک موسسه دامپزشکی در آستین تگزاس است. وی در این مورد می‌گوید: سکسکه انقباضات غیر ارادی دیافراگم است. دیافراگم یک صفحه گنبدی شکل از عضله اسکلتی داخلی است. این صفحه قفسه سینه را از شکم جدا می‌کند و نقش مهمی درفرآیند تنفس دارد.

وقتی سگ هوا را به داخل می‌دهد، دیافراگم منقبض شده و به سمت پایین حرکت می‌کند. در نتیجه فضای بیشتری در حفره قفسه سینه برای انبساط ریه‌ها ایجاد می‌کند. در هنگام بازدم حیوان، دیافراگم شل می شود و به سمت داخل حفره قفسه سینه حرکت می کند. معمولا حرکات دیافراگم به آرامی و به طور منظم انجام می‌شود. اما وقتی عضله به طور ناگهانی دچار اسپاسم یا تشنج گردد، به این وضعیت سکسکه گفته می‌شود.

دکتر استفانی لیف دامپزشک و صاحب موسسه مراقبت‌های دامپزشکی در منهتن و بروکلین است. ایشان در این خصوص می‌گوید: حرکات غیر ارادی دیافراگم در انسان‌ها باعث این عارضه می‌شود. همچنین خوردن یا نوشیدن خیلی سریع و فرو بردن مقدار زیادی هوا در ایجاد این مشکل نقش موثری دارد.

دکتر ویستراچ معتقد است عوامل ایجاد مشکل سکسکه در سگ‌ها عبارتند از:

  • اضطراب
  • هیجان
  • استنشاق یک ماده تحریک کننده
  • بازی‌هایی که نیاز به صرف انرژی زیادی دارند و تنفس سریع از هستند.

همچنین در بعضی از موارد عطسه معکوس با این مشکل اشتباه گرفته‌می‌شود. اما باید گفت که این دو کاملاْ با هم متفاوت هستند. زیرا عطسه معکوس هنگامی اتفاق می‌افتد که این حیوان به شدت هوا را از طریق بینی خود به داخل فرو برد.

شاید برایتان جالب باشد : آیا سگ‌ها خواب می‌بینند؟ همه چیز در مورد رویا دیدن سگ

 

سکسکه کردن سگ چقدر رایج است؟

دکتر لیف معقتد است که مشکل سکسکه کردن در توله ها بیشتر از حیوانات بالغ رایج است. اکثر این حیوانات خانگی زمانی که جوان هستند، حداقل یک بار این مشکل را تجربه می کنند. از نظر دکتر ویستراچ توله سگ‌ها به خاطر انرژی زیادشان و بالا بودن سطح هیجاناتشان، بیشتر از همنوعان بزرگسال خود مستعد ابتلا به این مشکل هستند.

توله‌ها سریع تر غذا می خورند و مایعات می‌نوشند و انرژی‌شان هم به مراتب سریع‌تر از بزرگسالان تخلیه می‌شود که این شرایط ممکن است بر سرعت تنفس آنها تأثیر بگذارد. همچنین اندام‌ها و سیستم‌های داخلی توله‌های سگ نسبت به بزرگسالان، رشد کمتری کرده است که این امر منجر به افزایش احتمال ابتلا به این عارضه در آنها می‌شود.

نحوه کمک کردن به سگ در زمان سکسکه

سکسکه در این حیوانات خانگی فقط چند دقیقه طول می‌کشد. سگ‌ها با علائمی مانند استفراغ یا سرفه، بیشتر از این مشکل تحریک و آزرده خاطر می‌شوند با این وجود صاحبان حیوانات خانگی در این مواقع دوست دارند کاری کنند که به بند آمدن هرچه سریع‌تر این مشکل کمک کند. در بسیاری از موارد درمان سکسکه در سگ‌ها درست شبیه درمان‌هایی است که برای انسان‌ها به کار می‌رود.

شما در مواقع سکسکه کردن می‌توانید به سگ خود یک خوراکی شیرین بدهید یا به آب او شربت، عسل یا شکر اضافه کنید. خوردن شیرینی حواس حیوان را پرت می‌کند و باعث تغییر کردن و آرام شدن الگوی تنفسی‌اش می‌شود. همچنین در این مواقع می‌توانید کمی شربت افرا یا هر چیز شیرین دیگری که به شکل مایع است را امتحان کنید.

از آنجا که عارضه سکسکه در سگ‌ها غیر ارادی است و گاهی می‌تواند شدید باشد، در این شرایط از دادن خوراکی‌های جامد سگ که به جویدن زیاد نیاز دارند، جدا خودداری کنید. زیرا این وضعیت می‌تواند منجر به خفگی حیوان شود. همچنین در اینگونه موارد به هیچ وجه از خوراکی‌های بدون قند نیز استفاده نکنید. زیرا این محصولات اغلب حاوی زایلیتول هستند که برای سلامتی سگ‌ها بسیار خطرناک هستند.

برای از بین بردن مشکل سکسکه، می‌توانید قفسه سینه سگ را ماساژ دهید تا دیافراگم او آرام شود. همچنین می‌توانید به آرامی او را بترسانید. همچنین انجام یک ورزش سبک برای تغییر الگوهای تنفسی سگ نیز مفید خواهد بود. دکتر لیف می‌گوید: اجازه ندهید بروز این مشکل، مانع بازی کردن شما با حیوان خانگیتان شود و در چنین شرایطی با او کاملاْ عادی رفتار کنید.

بیشتر بخوانید: آبسه در سگ‌ها؛ علایم، روش تشخیص و درمان آبسه سگ

 

در چه مواقعی باید با دامپزشک تماس بگیرید؟

دکتر لیف می‌گوید: روزانه تماس‌های زیادی از طرف صاحبان سگ‌ها دریافت می‌کند که نگران سکسکه حیوانشان هستند. او در اکثر موارد به صاحبان حیوانات پاسخ می‌دهد که جای هیچگونه نگرانی نیست. از نظر دکتر ویستراچ در موارد بسیار نادر، این مشکل ممکن است نشانه‌ای از وجود یک بیماری نهفته جدی مانند نقص تنفسی، ذات الریه، آسم، پریکاردیت و گرمازدگی باشد. در این صورت اگر سکسکه سگ بیش از چند ساعت ادامه پیدا کرد، حتماْ باید با دامپزشک تماس بگیرید.

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد سکسکه سگ و روش‌های درمان آن برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
3.4 10 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] شاید برایتان جالب باشد : دلایل سکسکه کردن سگ ها […]

4
1
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x