فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

غذاهای خطرناک برای گربه و تاثیرات منفی آنها را بشناسید

معرفی انواع غذای خطرناک برای گربه ها

بسیاری از دارندگان گربه همیشه برایشان سوال است که چه غذاهای برای گربه مضر و خطرناک است؟ برخی از غذاهایی که برای انسانها و حتی سگ‌ها خوراکی است، به دلیل سوخت و ساز متفاوت بدن گربه‌ها می‌تواند خطراتی را برای آنها بوجود بیاورد. برخی از غذاها ممکن است فقط موجب ناراحتی خفیف گوارشی در گربه شود، در حالیکه برخی دیگر می‌توانند موجب بیماری‌های شدید و حتی مرگ گربه شوند. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی غذاهای مضر و خطرناک برای گربه ها پرداختیم که بهتر است در زمان استفاده از آنها مراقبت گربه خود باشید.

بسیاری از مواد غذایی رایجی که در لیست زیر آورده شده نباید برای تغذیه گربه استفاده شود. البته این لیست، لیست کاملی نمی‌تواند باشد به این دلیل که امکان نام بردن تمام مواد غذایی که برای گربه خطرناک است وجود ندارد.

 

مواد پروتئینی خطرناک برای گربه ها

استخوان ماهی، ماکیان و دیگر منابع گوشتی

گربه ها قادر به خوردن استخوان ها نیستند. استخوان می‌تواند موجب انسداد یا پارگی در دستگاه گوارشی گربه شود.

کنسرو ماهی تن مخصوص  انسان

 مقادیر زیاد آن می‌تواند باعث سوء تغذیه شود به این دلیل که فاقد مقدار مناسب ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همچنین می‌تواند منجر به کمبود تیامین شود.

مقدار زیاد انواع ماهی خام، پخته شده یا کنسرو شده

اگر تغذیه گربه تنها یا در مقادیر زیاد ماهی باشد می‌تواند منجر به کمبود تیامین در او شود. کمبود ویتامین b یا تیامین منجر به از دست رفتن اشتها، تشنج، و در موارد شدید منجر به مرگ گربه شود.

شیر و سایر فرآورده‌های لبنی

در برخی گربه‌ها و سگ‌های بالغ در صورتی که در تغذیه آنها مقادیر زیادی فراورده‌های لبنی استفاده شود موجب اسهال می‌شود. در زمان استفاده از محصولات لبنی برای گربه، اندازه استاندارد آن را رعایت کنید.

تخم مرغ خام

حاوی آنزیمی به نام آویدین است که باعث کاهش جذب بیوتین (ویتامین b) می‌شود. این امر می‌تواند منجر به مشکلات پوست و مو شود. تخم مرغ خام همچنین حاوی سالمونلا است.

گوشت خام برای گربه

گوشت خام ممکن است حاوی باکتری‌هایی مانند سالمونلا و اشر شیا کولی (ای کولی) باشد که می‌تواند باعث استفراغ و اسهال شود.

قارچ

قارچ حاوی مواد سمی و مضر برای گربه ها است که می‌تواند بر روی سیستم‌های مختلف بدن تأثیر بگذارد و باعث شوک و در نتیجه منجر به مرگ شود.

 

سبزیجات و میوه های خطرناک برای گربه ها

بعضی از میوه ها، سبزیجات و صیفی جات برای گربه ها مضر هستند. در ادامه لیستی از سبزیجات و میوه های خطرناک برای گربه ها را بیان خواهیم کرد.

پیاز و سیر 

سیر و پیاز به صورت خام، پخته و یا پودر برای گربه های خطرناک هستند. این مواد غذایی حاوی سولفیدها (مونو سولفیدها) و دی سولفیدها است که می‌تواند به سلول‌های قرمز خون گربه صدمه بزند و منجر به کم خونی شود. در این مورد گربه‌ها بیشتر از سگ‌ها در معرض خطر و حساس‌تر هستند. سیر کمتر از پیاز سمی است. ولی به هر صورت برای گربه پیاز و سیر جزو موارد سمی به حساب می‌آیند.

انگور و کشمش

این میوه حاوی سمی ناشناخته است که می‌تواند به کلیه‌های گربه آسیب برساند. بهتر است این میوه خطرناک را هرگز به گربه خود ندهید.

برگ‌های ریواس

ریواس حاوی اگزالات‌ها است که می‌تواند بر روی سیستم گوارشی، عصبی، ادراری گربه تاثیرگذار منفی داشته باشد.

خرمالو

دانه‌های خرمالو می‌توانند باعث انسداد روده‌ای و التهاب روده در گربه ها شود. هر چند همه خرمالو ها هسته ندارد ولی بهتر است این ماده غذایی را به گربه خود ندهید.

آجیل

آجیل حاوی سم ناشناخته‌ای برای گربه ها است که می‌تواند بر روی سیستم گوارشی و عصبی و عضلات تاثیرگذار باشد. به همین دلیل بسیاری از آجیل ها به عنوام مواد غذایی مضر برای گربه ها شناخته می شوند.

تنباکو

تنباکوها حاوی نیکوتین هستند که بر روی سیستم گوارشی و عصبی گربه تاثیرگذار است. این ماده خطرناک برای گربه ها می‌تواند موجب سریع شدن ضربان قلب، بی‌حالی، کما و مرگ این حیوان شود.

ماری‌جوانا

ماریجوانا می‌تواند بر روی سیستم عصبی گربه تاثیرگذار باشد و موجب استفراغ، و تغییرات و پایین آمدن ضربان قلب شود.

پیشنهاد مطالعه: گرفتن درجه حرارت گربه و روش‌های اندازه‌گیری تب در گربه ها

 

نوشیدنی های خطرناک برای گربه

الکل

الکل یکی از مواد غذای خطرناک و مضر برای گربه هاست. این ماده می‌تواند باعث مسمومیت، کما و مرگ گربه شود.

شکلات، قهوه، چای و دیگر مواد کافئین‌دار

 این مواد حاوی کافئین، تئوبرومین، یا تئوفیلین هستند که می‌توانند باعث اسهال، استفراغ در گربه شوند و برای قلب و سیستم عصبی سمی و خطرناک باشند.

پیشنهاد مطالعه: در زمان پریدن غذا در گلوی گربه چه کار باید بکنیم؟

 

سایر مواد غذای خطرناک برای گربه ها

مکمل‌های ویتامین انسانی که حاوی آهن هستند

مکمل های دارای آهن می‌توانند به مخاط دستگاه گوارش گربه آسیب برسانند و برای دیگر ارگان‌های بدن از جمله کبد و کلیه‌ها سمی باشند به همین دلیل برای گربه خطرناک هستند.

مواد غذایی کپک زده یا فاسد

مواد غذایی کپک زده و فاسد شد حاوی سموم متعددی هستند که می‌توانند باعث استفراغ و اسهال گربه شوند. این مواد ممکن است بر دیگر اندام‌های بدن تاثیرگذار باشند.

غذاهای شیرین و شکر و فند

بهتر است به گربه خود غذاهای شیرین ندهید زیرا برایش خطرناک است. مواد غذایی شیرین می‌تواند به سرعت منجر به چاقی، مشکلات دندانی، و احتمالاً دیابت گربه شود.

نمک

نمک زیادی برای گربه ها خطرناک است. اگر در مقادیر زیاد مصرف شود ممکن است منجر به عدم تعادل الکترولیتی شود.

مخمر خمیر

مخمر خمیر از مواد غذایی خطرناک برای گربه هاست که می‌تواند منجر به تولید گاز در دستگاه گوارش شود. این ماده باعث درد و احتمالاً پارگی در روده و معده گربه شود.

پیشنهاد مطالعه: بیماری های شایع گربه های پرشین که لازم است بدانید!!

غذای سگ

یکی از غذاهای خطرناک برای گربه ها، غذاهای مخصوص سگ است. در صورتی که یکی دوبار بار به صورت تصادفی این غذاها توسط گربه خورده شود مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر بارها مصرف شود نتیجه آن سوء تغذیه و بیماریهای تاثیرگذار بر قلب گربه شما خواهد بود.

غذای کودک

غذای کودک به این دلیل که ممکن است حاوی پودر پیاز باشد می‌تواند برای گربه‌ها سمی باشد.

پیشنهاد مطالعه: ۱۰ غذایی که برای سگ ها مضر هستند!

عصاره روغنی مرکبات

عضاره روغنی پرتقال و سایر مرکبات برای گربه خطرناک است و می‌تواند موجب استفراغ شود.

چربی سوزها

البته لازم نیست به گربه خود چربی سوز بدهید ولی ممکن است خودتان از این محصول استفاده کنید و گربه بی خبر سمتش برود. چربی سوزها می‌تواند موجب التهاب لوزالمعده در گربه ها شود و به همین دلیل برایش خطرناک است.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شقایق
شقایق
2 سال قبل

سلام من داشتم غذا میخوردم یک تکه از قارچ غذای من ریخت پایین میز و گربه ام خورد چون فکر نمیکردم ضرر داشته باشه جلوشو نگرفتم حالا دیدم نوشته خیلی ضرر داره باید چیکار کنم?‍♀️

پت خرید
مدیر
2 سال قبل
پاسخ به  شقایق

سلام. اگر یک بار و به صورت اتفاقی این امر اتفاق افتاده جای نگرانی نیست. بهتره در طولانی مدت خیلی از این غذاها به گربه داده نشه

Belloonah
Belloonah
1 سال قبل

گربه ام اومد و سه تا تیکه قارچ ورداشت….بعد تازه به ذهنم رسید شاید واسش بد باشه…..آخه خیلی با اشتها میخورد……هعی…..

نیلا
نیلا
10 ماه قبل

سلام شیر بدون لاکتوز خریدم واسه گربه وقتی جوشوندم فهمیدم تاریخش گذشته و فاسد شده ، ممکنه مضر باشه واسه گربه یا تاثیری روی حیوانات نداره؟!؟!

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x