اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
سگ ماده به همراه توله هایش در طبیعت

اصول تغذیه و نگهداری توله سگ های زیر ۱ ماه

به طور کلی به سگ های  زیر ۳ هفته توله یا puppy / chiot  گفته میشود. معمولا در ۳ هفته اول مادر به خوبی از پس نگهداری و پرورش توله های خود بر می آید. سگ ها با لیس زدن بدن توله های خود باعث تمیز شدن و همینطور تسهیل عملکرد دستگاه دفعی و ادراری آن ها میشوند. تغذیه و نگهداری از توله سگ ها دارای اصولی است که بهتر است آن را رعایت کنید تا حیوان سالم تری داشته باشید.

توله سگ در حال غذا خوردن از ظرف مخصوص سگ

تغذیه توله سگ ها

پرورش توله سگ های بدون مادر

یکی از مشکلاتی که صاحبان با آن مواجه هستند، پرورش توله هایی است که یا مادرشان را در زمان زایمان از دست داده اند و یا مادر از شیر دادن آنها صرفه نظر کرده است. گاهی مادر به هر دلیلی توانایی مراقبت از توله ها ی خود را ندارد در این هنگام میتوان از سگ ماده دیگری که تازه زایمان کرده کمک گرفت معمولا ماده هایی که تازه زایمان کرده اند وظیفه نگهداری توله های غریب را بر عهده میگیرند، ولی در غیر این صورت باید خود این وظیفه را به عهده بگیرید. در این زمان توله ها نارس و یا بسیار ضعیف هستند و در صورت تغذیه نشدن با مرگ روبرو می شوند.

مشکلات پرورش توله های بدون مادر، به سن توله بستگی دارد. هرچه توله ها جوانتر باشند به روشها و مراقبهای بیشتری نیازمند هستند. چنین توله هایی بجای گرم و بهداشت بالا و چندبار غذای روزانه از طریق یکی از جانشین های شیر مادر نیازمند می باشند. بهترین شیر جایگزین، شیر خشک سگ است که از بالانس کامل مواد مورد نیاز بدن توله ها تشکیل شده‎ اند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: تغذیه سگ باردار، چه غذاهایی برای سگ باردار مناسب است؟

 

جایگزین شیر خشک برای توله سگ ها

در صورتی که دسترسی به شیر خشک سگ برای صاحبان امکانپذیر نبود باید از این فرمول جایگزین استفاده کنید و نکات زیر را در نظر بگیریم:

  •  ۳۰۰ گرم شیر گاو (تبخیر شدۀ) بدون لاکتوز یا شیر بز
  • حدود ۱۰ گرم آب جوشیده، البته در صورت استفاده از شیر بز نیازی به افزودن آب نیست.
  • ۱ قاشق چای خوری دی بازیک کلسیم فسفات
  • از آنجایی که چربی و شیرینی شیر سگ از شیر گاو بیشتر است باید به ازای هر ربع لیتر شیر گاو ۱ عدد زرده تخم مرغ (خام) به آن افزود. (تخم مرغ خام تنها برای توله های بی مادر آن هم بصورت مخلوط با شیر برای مدت مشخصی توصیه می شود، نه بصورت کلی در غذای سگ)
  • ۱ فنجان ماست شیرین ۵۰ درصد چربی (بیاد داشته باشید استفاده از کره یا چربی بالا، باعث ایجاد اسهال در توله ها می شود)
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل طبیعی

این شیر کمکی را می توان به مدت چند روز در فریزر نگهداری کنید و برای هر وعده مقدار کمی از آن را حدود ۳۵ تا ۳۷ درجۀ سانتی گراد آن را گرم کنید. این مواد را بخوبی باهم مخلوط کرده و تکان میدهید، سپس با استفاده از یک شیشه شیر مخصوص سگ (شیشه شیر بچه که سوراخ سر پستانک برای عبور شیر مناسب باشد و یا با استفاده از سرنگی که سر آن بجای سوزن لولۀ پلاستیکی باریکی نسب شده است.) در اختیار توله ها قرار می دهید.

 

روش شیر دادن به توله سگ

در زمان شیر دادن توله ها، شیشۀ شیر را کج نگهدارید تا هوا وارد گلوی توله نشود. بدن توله باید به شکلی باشد که سر توله به سمت بالا قرار بگیرد (بهتر است توله را به صورت تصویر بر روی دست نگهدارید) نباید اجازه داد توله شیر را با سرعت بنوشد چون ممکن است سبب خفگی شود.

میزان اتساع ناحیۀ شکمی در نژادهای گوناگون متفاوت است و به عنوان یک فاکتور تعیین کنندۀ میزان غذای مورد نیاز، در نظر گرفته می شود اما بطور کلی تا سن ۵ هفتگی تعداد دفعاتی که به توله ها شیر داده می شود ۴ تا ۶ بار در روز می باشد و مقدار آن در هنگام شروع، در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد وزن توله می باشد، که به تدریج تا ۳۵ درصد به مدت ۳ هفته، افزایش می یابد. به محض اینکه توله ها شروع به غذا خوردن کردن باید تعداد دفعات شیر دادن را کمتر نمود و بین وعده های شیر دادن فاصلۀ طولانی تری ایجاد کرد.

بعد از خوردن شیر به وسیلۀ یک حولۀ ظریف و نرم شکم توله را با دو انگشت به آرامی ماساژ دهید برای تحریک مثانه و روده ها و جلوگیری از نفخ، مانند کاری که سگ ماده با لیسیدن توله ها بعد از هر وعده شیر خوردن انجام می دهد.

در صورت بروز اسهال، میزان غذا باید به نصف مصرف روزانه کاهش یابد و با تجویز دامپزشک می توان از بعضی داروهای ضد اسهال استفاده نمود. هرچند که به ندرت حالت یبوست در توله ها ایجاد می شود، اما در زمان بروز این حالت استفاده از تنقیۀ آب گرم کمک کننده است.

پیشنهاد مطالعه: نگهداری از سگ های نژاد بزرگ و نکات اساسی در مورد سلامتی سگ درشت هیکل

 

محیط مناسب برای زندگی توله سگ ها

معمولا توله ها تا ۳ هفتگی تمایل دارند در جعبه و یا لانه پیش مادر بمانند پس باید شرایط آن را از نظر بهداشتی مناسب باشد. درجه حرارت مناسب برای توله ها ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است و از آنجا که معمولا در سنین پایین بدن آنها قادر به ایجاد دمای مناسب خود نیست کنترل دما بسیار اهمیت خواهد داشت.

میتوان دما سنجی را برای کنترل دما در لانه تعبیه کنید. برای توله های بدون مادر میتوان بطری ای  را پر از آب گرم کردن و آن را حوله پیچ کنیم و در کنار حیوان قرار دهیم. برای توله های بی مادر باید برس نرمی تهیه نمود و پس از شیر دادن بدن توله را با برس ماساژ داد تا دستگاه گوارشی به خوبی عمل کند. پس از هر وعده شیر پنبه های خیس کرده و صورت و دستهای حیوان را با آن تمیز کنید.اگر محلی زخم بود و یا سرخ شده بود میتوان از پودر بچه استفاده کرد.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاتالوگ
4 سال قبل

سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید

کنکور
4 سال قبل

عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید شما

1
2
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x