فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
طوطی دچار بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب طوطی و عروس هلندی و روش درمان خانگی آن

ابتلا طوطی ها به بیماری کبد چرب

چاقی عامل مبتلا شدن به بیماری کبد چرب در طوطی خاکستری، عروس هلندی و انواع طوطی های مختلف است. این بیماری در طوطی های مختلف با بی حالی، به سختی نفس کشیدن و حتی مرگ همراه است. بیماری کبد چرب از بیماری رایج در بین طوطی خاکستری خانگی است. همانطور که از اسم بیماری پیداست در زمان بیماری کبد پرنده چرب می شود و این دلیل نامگذاری این بیماری به کبد چرب است. چاقی و بدنبال آن بیماری های مربوط باعث می شود کبد چرب جای کبد سالم پرنده را بگیرد. چربی می تواند پیشرفت کند و کارکرد تمام ارگانهای بدن طوطی را مختل کند.

علایم بیماری کبد چرب در طوطی ها

پرنده ای که از بیماری کبد چرب رنج می برد دارای نشانه های زیر است:

  • اکثر اوقات بی حال و سست است.
  • رنگ پرهای پرنده ممکن است تغییر کند.
  • در طوطی خاکستری نرمال که اکثر پرهای باید به رنگ خاکستری باشند جای خود را به پرهای قرمز رنگ می دهند.
  • نوک و ناخن ها نرم می شوند.
  • پرنده دچار اسهال شده و تنفس به سختی انجام می‌شود.

برایتان جالب است بدانید: آشنایی با طوطی خاکستری آفریقایی

روش تشخیص کبد چرب در پرنده ها و طوطی ها

آزمایشات و اقداماتی که برای تشخیص بیماری کبد چرب در طوطی های کاسکو و سایر پرنده ها صورت می گیرند عبارتند از:

  • معاینه دقیق پرنده توسط دامپزشک
  • ارزیابی رژیم غذایی پرنده
  • سونوگرافی می تواند بزرگی کبد را نشان دهد
  • رادیو گرافی می تواند بزرگی کبد را نشان دهد
  • انجام ازمایشات خاص برای اطمینان پیدا کردن از بالا نبودن انزیم های کبد و صفرا طوطی
  • آزمایش خون که چربی های بیش از حد درون خون طوطی قابل مشاهده هستند.
  • بیوبسی از کبد این آزمایش بسیار کم انجام می شود زیرا ممکن است باعث خونریزی شود

درمان کبد چرب در طوطی ها

کبد چرب طوطی های کاسکو و عروس هلندی ها باید به سرعت درمان شود. زیرا در موارد حاد و پیشرفته پرنده دچار مرگ می شود زیرا سم وارد جریان خون می‌شود. در این زمان پرنده باید تحت رژیم درمانی قرار بگیرد. پرنده باید از آب آلوورا و همچنین قند مصنوعی که باعث زدودن و پاک شدن سم از بدن پرنده می شود استفاده کند. 

البته برای درمان کبد چرب در طوطی های کاسکو بهتر است از دامپزشک کمک بگیرید و خود درمانی پرنده ها را فراموش کنید. زیرا این بیماری به شدت سلامت کاسکو را تهدید می کند و حتی منجر به مرگ پرنده می شود. برای سایر طوطی ها از عروس هلندی گرفته تا قناری و… هم بهتر است ابتدا با دامپزشک مشورت کنید و خود درمانی را کنار بگذارید.

جالب است بدانید: عواملی که میتوانند منجر به پرکنی در پرندگان شوند

ورزش مخصوص کبد چرب طوطی

فعالیت و تحرک درست مانند انسان باید در برنامه روزانه همه پرندگان باشد تا وضعیت بدن در حالت سلامت قرار بگیرد.  تمرین و ورزش باید بطور روزانه افزایش یابد تا چربی کبد طوطی و پرنده کاهش پیدا کند. برای این کار طوطی را رو دست بگذارید و دست را به سرعت به طرف برعکس بچرخانید تا پرنده تند تند بال بزند. انجام این ورزش چندین بار در روز بسیار پر فایده است و کمک زیادی به بهبود پرنده شما می کند. 

اگر در تغذیه طوطی خود مشکل دارید بهتر است مطلب رفتارشناسی تغذیه ای کاسکوها را مطالعه کنید.

سخن پایانی

هر پرنده ای که علایم گقته شده را از خود نشان داد سریع باید برای چکاپ نزد دامپزشک برده شود. معمولا همراه بیماری کبد چرب عفونت های ثانویه دیگری نیز وجود دارد که باید کشف و درمان شود. پرندگانی که علایم بیماری کبد چرب را ندارند ولی در حال اضافه کردن وزن هستن نیز باید تحت کنترل پزشک قرار بگیرند. بهتر است رژیم غذایی پرنده کنترل شود و ورزش و فعالیت به برنامه روزانه اضافه شود تا مجبور به درمان سخت و خطرناک کبد چرب شود. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رصا
رصا
7 ماه قبل

عروس من چند با جفتگیری کرده اما تخم گذاری نمیکنه بردم دامپزشکی گفته که چربی داره از این موضوع ۲ ماهه میگذره که درمان شده بازم نگاه میکنم جفتگیری میکنن اما تخم نزاشتن ممکنه چربی داشته باشه یا نه از دانه های بدون چربی استفاده میکنم نه تخم کتان میدم ته تخمه فقط تخم مرغ آب‌پز سفیده شک میدم ۲ روزه کاهو میدم کاهو زیاد دوست ندارن ولی بازم کمی میخورن میخواستم بدونم که علت تخم نکردن چیه ؟ممنون میشم اگر کمکم کنید

رصا
رصا
7 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر عروس هلندی من‌ماده اش جفت‌گیری میکنن اما تخم نمیزارن چربی داره چه دارویی استفاده کنم به غیر چربی چه چیزی باعث میشه عروس با وجود جفت‌گیری های متعدد تخم نزاره

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x