فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
تصویر طوطی کاسکو در حال عطسه کردن

علت عطسه پرندگان چیست؟ راه های درمان عطسه کردن پرنده

عطسه کردن پرندگان نشانه چیست؟

همه ما عطسه می کنیم. عطسه پاسخی برای تحریک بینی توسط جسم خارجی است. اکثر پرندگان نیز برای خارج کردن جسم خارجی از بینی خود عطسه می زنند. اگر پرنده شما کمتر از یک یا دو بار در روز عطسه می زند، این کاملا طبیعی و برای خارج کردن گرد و غبار از بینی است.

اگر پرنده شما هم گاه و بی گاه عطسه می کند، مطالعه این مطلب از وبلاگ پت خرید و آشنایی با علت های عطسه کردن پرندگان و راه های درمان آن به شما کمک خواهد کرد.

رایج ترین دلایل عطسه پرندگان

  • التهاب ناشی از گرد و غبار و یا شوره
  •  عفونت های باکتریایی
  •  عفونت های قارچی
  •  کمبود های تغذیه ای
  •  وجود اجسام خارجی در بینی

با این حال اگر عطسه ادامه داشت و ترشحاتی در طوطی به طور مداوم دیده شد شما باید به دامپزشکی مراجعه کنید و مراقب طوطی باشید.

 

علائمی در پرنده که حتما باید به دامپزشکی مراجعه کنید

عطسه کردن پرنده به خودی خود نیاز به مراجعه به دامپزشک ندارد اما اگر علائم زیر را در پرنده و طوطی خود دیدید، حتما او را به دامپزشک نشان دهید:

  • بی حالی: علائمی مانند خواب آلودگی بیش از حد، پرهای ژولیده و گذاشتن سر زیر بال علائمی هستند که به محض دیدن آنها باید به دامپزشکی مراجعه کنید.
  • بی اشتهایی: در دوره ای که عطسه پرنده زیاد است با دقت به خوراک پرنده نگاه کنید. اگر پرنده اشتهایش کمتر شده و کمتر غذا می خورد باید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.
  • مشکلات تنفسی: اگر همزمان با عطسه کردن، پرنده سر و گردنش را رو به جلو آورده و دهانش را باز می کند (حالتی مانند خمیازه کشیدن) و بیش از حد آن را انجام می دهد در این حالت نیز باید سریعا به دامپزشکی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: علائم بیماری پرندگان ؛ مریضی پرنده های زینتی را چگونه تشخیص دهیم

 

تست های تشخیصی علت عطسه پرنده ها

از آنجا که علل بسیاری برای ترشحات و عطسه وجود دارد ممکن است تست های زیر برای پرنده انجام شود:

  • نمونه برداری از شکاف سقف دهان، برای حفره بینی باکتری و تشخیص سرطان.
  • بررسی دقیق علل عطسه های پرنده برای به دست آوردن شواهدی از عفونت، آلرژی یا التهاب.
  • آزمایش خون برای برخی از بیماری ها و بیماری های عفونی در مجاری تنفسی پرنده.
  • تصویربرداری با اشعه ایکس و یا سی تی اسکن برای بررسی سینوس های پرنده.
  • آندوسکوپی سقف دهان، گوش ها ویا کیسه های هوا به بررسی بهتر کمک می کند.

 

درمان عطسه کردن پرنده ها

اگر پرنده شما همراه با عطسه کردن، علائم شدید مانند اشکال در تنفس، بی اشتهایی و یا بی حالی داشت، نیاز به بستری شدن و درمان و مراقبت طولانی دارد. اما اگر پرنده فقط ترشحات و یا سایر علائم خفیف را دارد درمان سرپایی کافی است.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن پرنده های خانگی ؛ همه چیز در مورد آراستن پرندگان خانگی

 

درمان های زیر به برطرف شدن عطسه کمک می کند

  • پاک کردن حفره بینی و سینوس پرندگان برای از بین بردن ترشحات که معمولا با آب نمک و یا انبرک انجام می شود و در بعضی مواقع به بیهوشی کامل نیاز است.
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها و ضد قارچ ها که از طریق دهان و با تزریق به سینوس ها و بینی انجام می شود. این کار ممکن است هفته ها و ماه ها طول بکشد.
  • شستشوی بینی و سینوس پرندگان به برطرف شدن بیماری و درمان عطسه پرنده کمک می کند.
  • برداشتن تومور. برداشتن تومورهای کوچک و خوش خیم می تواند به پرنده کمک کند اما تومورهای بزرگ برای پرنده بسیار خطرناک است.

هنگامی که پرنده را به خانه آوردید تمام دستورات دامپزشک را به خوبی انجام دهید. در صورت به وجود آمدن هرگونه تغییرات و یا بهبود پیدا نکردن سریعا به دامپزشک گزارش کنید.

بیشتر بدانید: کمکهای اولیه برای پرندگان آسیب دیده

 

مراقبت های لازم در خانه

اگر در زمان عطسه کردن، ترشحات پرنده شما شفاف است و هیچ نشانه دیگری وجود ندارد، می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • محیط اطراف پرنده بسیار مهم است. چون سوراخ های بینی در بالای نوک قرار دارد گرد و غبار به راحتی به داخل آن نفوذ می کند.
  • استحمام پرنده می تواند به ورود گرد و غبار به بینی جلوگیری کند.
  • طوطی های حساس (کاکادوها، کاکاتیل ها و طوطی های خاکستری آفریقایی) همیشه باید دور از آب و هوای آلوده باشند. فیلترهای تصفیه هوا گزینه بسیار خوبی برای تامین هوای تمیز هستند.
  • پرندگان گرمسیری مانند طوطی های آمازون و ماکائوها به گرما نیاز دارند و اگر گرما کم شود ممکن است عطسه بزنند. با به وجود آوردن منبع گرما و رطوبت به پرنده خود کمک کنید.
  • اکثر پرندگان خانگی به دود سیگار بسیار حساسند و موجب عسطه آنها می شود. باید از دود سیگار برای پرندگان اجتناب کرد.
  • پرندگانی که دارای رژیم غذایی فقیر هستند( به خصوص رژیم غذایی دانه  )مستعد ابتلا به بیماری های تنفسی هستند. کمبود های ویتامین به خصوص ویتامین A باعث تغییراتی در سلول های بینی شده و به راحتی عفونی می شوند.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
4.1 8 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

39 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
TaQ-J
4 سال قبل

با سلام خدمت شما عزیزان. من یه مته چند تا جوجه مرغ و خروس خریداری کردم تقریبا میشه گفت که خوش خوراکم هستن.ولی چند روزه که یدونه از جوجه خروسا عطسه های مکرر داره و زیاد میلی به خوردن نشون نمیده البته آبی که از بینیش خارج میشه بی رنگ هست . خواستم بدونم که باید ببرمش دام پزشکی یا درمان خانگی داره اگه داخل خونه میتونم حالشو خوب کنم لطفا و خواهشا راهنماییم کنید. با تشکر فراوان

11
7
Shakiba
3 سال قبل

سلام لطفا بکی ی کمکی بکنه من فندقم ماده هستش و ۶ماهشه…خیلی پرهاشو میخوره من خیلی حمام میبرمش باخودم و اینو دوس داره اما پرهاشو میکنه و بعدش پشت سرهمممم مدااام عطسه میکنه خیلی میترسم اتفاقی براش بیوفته??????

23
10
سنبله
سنبله
3 سال قبل
پاسخ به  Shakiba

کمبود ویتامین داره انتهای پرها ماده ویتامینی داره اگه درست بگم ویتامین آهن یا آ که اونجوری جبرانش میکنه باید ببری دامپزشک زودترم جلوشو بگیر نشه عادت براش که ترک دادنش مکافاته

پارسا
پارسا
3 سال قبل

سلام
من یه پاختر دارم که عطسه میکنه یه بارم دهنش رو یه جور عجیب باز و بست کرد
یه پاختر رو دیده که اون پاختره هم این پاختر منو دوست داره و میخواد فراریش بده
میشه کمک کنید

1
6
Mobi
Mobi
3 سال قبل

عروس هلندی من خوشبختانه بیحال و بی اشتها نیست اما متاسفانه عطسه میکنه آبریزش بینی نداره فقط فقط عطسه هستش
نگرانش نباشم ممنون میشم جواب بدید ?????

104
21
محمد حسین پور
محمد حسین پور
3 سال قبل

سلام من یه مینا۲ماهه دارم که یک ماه پیش گرفتم فقط از اون اول عطسه میکرد ولی کم بردمش کلیلیک بهش دارو داد ۵روز مصرف کرد یه کم بهتر شد ولی چندروز پیش خودم باز براش داکسی سایکلین گرفتم از دامپزشکی ۴روز مصرف کرد هنوز عطسه میکنه.هر۱ساعت چندبار.ولی حالش خوبه جنب جوش داره چیکارکنم عطسه ش قطع بشه؟؟?

12
3
امیر
3 سال قبل

سلام من یه کبوتر دارم که در هر ۱۰ دقیقه یکبار حدود پنج تا عطسه پشت سر هم میزنه سرحال هم هست نمیدانم چشه لطفا راهنمایی کنید

14
14
ندای آسمان
ندای آسمان
3 سال قبل

سلام، یکی از عروسا علائم سرماخوردگی داشت واسش دارو اوردم قرص تتراسایکلین اما با ۴ عدد تا الان ک ب مدت یک هفته دارم بهش میدم اما هنوز کاملا درمان نشده و اون شیطنت های معمول نداره و حتی دیگه کلمه ای نمیشه با توجه ب سخنگو بودنش. آیا داروی بهتری سراغ دارید و با اینکه احتمال هست مبتلا ب بیماری دیگه هم هست.میخواستم بدونم کلا چقدر وقت میبره تا کاملا درمان بشه،

2
1
Asal_Pa
Asal_Pa
3 سال قبل

سلام وقتتون بخیر،من عروس هلندیم ۴ماهشه امروز چندین بار پشت سر هم عطسه کرد و همون حالتی که گفتید مثل خمیازست و پشت سر هم دهنش رو باز بست میکنه حدودا یک هفته و نیم پیش دامپزشکی بردمش واسه چکاب و مشکلی نداشتش ولی امروز یدفعه این علائم درش ظاهر شد،این مطلبو که خوندم خیلی نگران شدم مشکل جدی که نیستش؟ممنون میشم جواب بدید.

10
4
الناز
الناز
3 سال قبل

سلام من بک عروس هلندی دارم
بعضی موقع ها عطسه می کنه
و بعضی وقت ها دهانش رو باز می کنه که حالت خمیازه کشیدن رو داره

14
13
پارسا
پارسا
3 سال قبل

سلام
کبوترم جدیدا انگار که راه بینیش گرفته اما ترشحی نداره و گاهی وقت مثل خودمون که بینی مون میگیره و اصطلاحا با محکم خارج کردن هوا از بینی میخواهیم که راه بینی مان باز بشه اینکار رو تکرار میکنه و یه صدای شبیه همان صدا شنیده میشه لطفا بگید چیه و درمانش چیست
ممنون

8
9
نوک طلا
3 سال قبل

سلام‌من یه مرغ عشق ماده دارم‌ چند وقت پیش جفتش مرد مرغ عشق نرم خیلی پیر بود و این اواخر کمی بی حال بود الان مرغ عشق مادم‌ رو دارم‌ دستی میکنم هیچ حالتی نداره فقط عطسه میکنه کاملا سرحاله مشکلی نداره؟

4
2
محمد میرفیضی
محمد میرفیضی
2 سال قبل
پاسخ به  نوک طلا

با عرض معضرت باید بگم چند وقت دیگه میمیره چون مرغ عشق ها وقتی جفتشون میمیره از تنهایی میمیرن باید براش جفت بگیری تازه شاید زنده بمونه

5
4
Atefeh
3 سال قبل

سلام من ی عروس هلندی دارم ۲۸روزشع عطسه میکنه و اشتها نداره کمکم کنید لطفا من یکم انتی بیوتیک بش دادم

3
2
مهدی
مهدی
3 سال قبل

عروس هلندی من دوماهشه و غذاش تخم کتان و تخمه و ارزنه و الانا عطسه میکنه و هرازچندگاهی دهنشو باز میکنه شبیهه خمیازه، باید چیکار کنم و چه غذاهایی بهش بدم؟

9
3
سروشان
3 سال قبل

با سلام و خسته نباشید. ۳ روز پیش جفت عروسم رو با جوجه های سرلاکیش ب دلایلی جابه جا کردیم از اون موقع عروس نر و ماده خیلی کم ب جوجه ها غذا میدن و نر امروز چندین بار عطسه با ترشح های آبکی شفاف داشت مدفوع هر دوشون آبکی و زرد رنگه. احتمالش هس عروس نر بیمار باشه؟ یا بخاطر پر ریزیه؟

2
5
Ermia
Ermia
2 سال قبل

سلام ببخشید من طوطیم هر کاری که کردم هیچ میوه ای نمیخوره و فقط دانه میخوره و مجبورم بهش مولتی ویتامین بدم آیا این کافی هست؟

3
1
محمد میرفیضی
محمد میرفیضی
2 سال قبل

سلام بیخشید من ۲ مرغ عشق نر و ماده دارم هر دوشون خیلی عطسه میکنن و هردوشون اخر بالشون رو میخورن نگرانم

محسن
محسن
2 سال قبل

با عرض سلام حدود یک ماه پیش من یه عروس هلندی سه ماهه گرفتم بعد از یک الی دوهفته بعدش شروع کرد به عطسه و پف کردن به دامپزشک مراجعه کردم دامپزشک گفت که سرما خورده یه پودری بهم داد گفت بریز توی آبش تقریبا هشت روز پودر ها را بهش دادم ولی خوب نشد دوباره به پزشک مراجعه کردم یه قطره ای بهم داد دو روزه دارم بهش میدم ولی هنوز خوب نشده باید چیکار کنم لطفاً بهم کمک کنید
با تشکر

1
2
Ghazal
Ghazal
2 سال قبل

سلام من تازه دیروز عروس هلندیمو خریدم ۲ماهشه امروز دیدم پشت سرهم عطسه میکنه بعد صورتشو میخارونه ینی مشکلی داره؟

پت خرید
مدیر
2 سال قبل
پاسخ به  Ghazal

اگر ادامه دار بود حتما پیش دامپزشک ببریدش

zahraesh
zahraesh
2 سال قبل

سلام من یک عروس هلندی ۲ ماه دارم تازه گرفتم صدا همه ی این علائمی که شما گفتین رو داره،صداش مثل خس خس کردنه سرش رو هم جلو عقب میاره موقع عطسه چیکارکنم

امیر علی
امیر علی
2 سال قبل

سلام من ی عروس هلندی نر دارم قبلا کم تر عطسه میکرد الان خیلی زیاد شده باشد چیکار کنم غدا فقط دون میخوره تخمه سبزی جات تخم مرغ هیچی نمیخوره بهش میدم ولی علاقه نداره باید چیکار کنم

Taha
Taha
1 سال قبل

باسلام و وقت بخیر
لطفا یه کمکی کنین مرغ عشق من بیشتر وقت ها دهنش رو باز و بسته میکنه و از سینه اش صدای غرچ غرچ در میاد .
لطفا به سوال من پاسخ بدید ممنون میشم

4
1
Taha
Taha
1 سال قبل

تروووو خدا جواب بدید

Danial
Danial
1 سال قبل

سلام
من یک عروس هلندی دارم هنوز جوجه هست
یک صدایی بعضی وقتا میکنه که انگار عطسه هست
دیروز بال هاش رو شستم بعدش بردمش توی اتاق با پارچه خوب خشکش کردم حتی یک ربع توی اتاق نگه اش داشتم دور از کولر و پنکه بعدش برگرندونمش توی قفسش
بجز عطسه نه بی حالی داره نه چشاش اب داره نه پف میکنه .
الان مریض شده باید به دام پزشک مراجعه کنم یا میتونم درمان خونگی انجام بدم؟

جواد بردبار
جواد بردبار
1 سال قبل

سلام مرغ مینا دارم چندوقت خیلی عطسه می کنه

جواد بردبار
جواد بردبار
1 سال قبل

سلام مرغ مینا دارم دوبار هم بردمش پیش دامپزشک سوزن هم زده الان یک هفته هست اصلا تاثیر نداشته

jalo
jalo
1 سال قبل

سلام
من یه قناری ماده دارم بی اشتها نیست اما حالت خواب الودگی داره و اسهال و عطسه هم داره میشه دلیلش رو بگید؟

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام من یه جفت مرغ عشق دارم که مرع عشق ماده هر چند دقیقه یه بار پشت سرهم عطسه میکنه و هیچ مشکلی هم نداره سالم و سرحاله.دوستان اگه تجربه ای دارن ممنون میشم در اختیارم بذارن.باتشکر

1
1
امید اکرمی
امید اکرمی
1 سال قبل
پاسخ به  محمد

سلام طوطی برزیلی های من خیلی بازیگوش هستند بعد از جفت گیری طوطی هام ۴ تا تخم گذاشتن اما حدود ۸ روز طوطی نر بی حال و عطسه های خفیف پف میکنه خواهش میکنم جواب بدین خواهش خیلی میترسم اتفاق براشون بیفته مادش سالم هست ولی نمی‌دونم نر سرحال نیست بخار دادم محیط براشون حدود ۳۰ درجه هست کلی تحقیق کردم نر سرما خورده حدود ۱۸ساعته خواهش میکنم اگه راه درمان هست بگین لطفاً ممنون

امید اکرمی
امید اکرمی
1 سال قبل

سلام طوطی برزیلی دارم نر ماده بعد از جفت گیری طوطی برزیلی هام ۴ تا تخم گذاشتن نرش خیلی بازیگوش بود ولی نمیدونم ۱۰روز بعد از تخم سرما خورده خواهش میکنم اگه راهی هست بگین لطفاً دما رو حدود ۳۰ درجه کردم بخور بابونه دادم آبتنی هم اصلا نکردن مادش سرحال هست ۱۸ساعت هست کلی تحقیق کردم سرما خورده خواهش میکنم اگه راهی هست بگین لطفاً ممنون

محمد سلیمانی
محمد سلیمانی
9 ماه قبل

سلام من حدود ۲سال یک عقاب 🦅 طلایی دارم .
بعضی موقع ها عطسه های معمولی میکنه چیکار کنم !!
چه مشکلی داره راهنمایی کنید!
یا برم پیش دام پزشک !؟؟

Alireza
Alireza
9 ماه قبل

با سلام بنده سوالی داشتم که قبلش ی توضیح کوچیکی میدم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. من یک عروس هلندی نر داشتم که تصمیم گرفتم براش یک جفت ماده خریداری کنم. الان تقریبا ۱ هفته میشه ک جفت رو براش تهیه کردم. الان دو روزه دقت کردم جنس نر خودم مدفوعش به رنگ زرد تغییر کرده این در حالیه ک پرنده دارای شادابی و نشاطه و جنب و جوش زیادی داره و من متوجه کسالت نشدم و حتی اشتهاش کم نشده. پرنده ای ک خریداری کردم (ماده) من علائم بیماری تووش نمیبینم بغیر از چند روز اول که خب توو لک… بیشتر بخوانید

یونس
یونس
8 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر عروس هلندی من نه آبریزش بینی داره نه بی حاله فقط عطسه میکنه و هنگام عطسه یک صدایی هم میده ممنون میشم جواب بدین

Andiya
Andiya
6 ماه قبل

سلام من عروس هلندیم کل روز سالم بود یه مار دیده تو حیاط خونمون یهو بی‌حالی بهش دست داد چشماشو میبنده و اطسه میکنه تپش قلبم داره یکم، من خیلی نگرانشم توروخدا کمکم کنید

1
1
سحر
سحر
4 ماه قبل

سلام من دنبال یه دکتر پرندگان باتجربه وتخصصی هستم کسی سراغ داره مطمئن باشه

سحر
سحر
4 ماه قبل
پاسخ به  سحر

۹ماه قبل هم خواهرهایم کبوترروبردم دکتردوزدارونیستاتین روبجای۲قطره نوشت بود۶قطره دفعه دوم دادم تشنج کردمرد دیگه نمیتونم به دکتری اعتمادکنم.کسی دکترخوب سراغ داره واقعامطین باشه تشخیصش درست باشه بهم آدر س وتلفن روباه.ممنون

سحر
سحر
4 ماه قبل

سلام.من یه کبوترطوقی داشتم از۱ماهگی پیشم بود۹ماهش بودیدفعه۳روزپیش یدفعه صداش گرفت بعدنفسش سخت شدبردم دکترگفت گلوش عفونت نداره شایدچیزی خراشیده مترونیدازول میدادم گفت نده حیوان دیرومردهمش گریه میکنم وابسته بودم دیگه نمیشه به دکتری اعتمادکرد

39
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x