فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
ماهی آب شور در عمق دریا

مواد مغذی مورد نیاز ماهی ها ؛ چه چیزهایی در رژیم تغذیه ماهی قرار دهیم

تغذیه ماهی و نکاتی که باید بدانید

تغذیه ماهی بسیار مهم است و ماهی ها نیز، همانند شما، برای افزایش طول عمر و سلامتی به ویتامین ها نیاز دارند. متاسفانه بسته بندی بسیاری از غذاهای آماده ماهی، جدول ارزش غذایی ندارد. ارزش غذاهایی مانند لارو ها و کرم ها هم که خیلی مشخص نیست. حتی اگر ارزش غذاهای ماهی بر روی بسته بندی آنها مشخص شده باشد، آیا شما می دانید که برای تغذیه ماهی تان به چه چیزی نیاز دارند؟

در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی عناصری که برای تغذیه ماهی به آن نیاز دارید خواهیم پرداخت. همچنین اگر ماید هستید بدانید رژیم غذایی ماهی ها ؛ مواد تشکیل دهنده غذای ماهی ها چیست؟ می توانید مقاله مربوط به آن را مشاهده کنید.

 

چربی برای ماهی ها

موردی که در تغذیه ماهی باید به آن توجه کنید چربی ها هستند. غذای ماهی باید کم چرب باشد. حتی ماهی های گوشت خوار نیز به بیش از ۸ درصد چربی در غذای خود نیاز ندارند. غذای ماهیان گیاه خوار نیز باید کمتر از ۳ درصد چربی داشته باشد.

چربی بیش از حد نیاز، به کبد آنها آسیب می رساند و ممکن است باعث بیماری و یا حتی مرگ زودرس شود. نوع چربی نیز مهم است. زیرا ماهی ها با هضم چربی های سخت، مانند چربی گوشت گاو، مشکل دارند. چربی های اشباع شده بسیار مضر است و باید از آنها اجتناب کرد. چربی های اشباع نشده، مانند چربی موجود در میگوی آب شور، قابل هضم ترین اند و برای آماده سازی ماهی برای تولید مثل مفید اند.

 

فیبر مورد نیاز ماهی ها

کمی فیبر به هضم غذای ماهی شما کمک میکند اما نباید میزان آن در تغذیه او زیاد شود. ماهی های گوشت خوار به هیچ وجه نمی توانند فیبر را به خوبی هضم کنند، بنابراین نباید در هر وعده  غذایی آنها بیش از ۴ درصد فیبر وجود داشته باشد. گیاه خوار ها، برای حفظ سلامتی، به ۵ تا ۱۰ درصد فیبر در هر وعده غذایی خود نیاز دارند.

 

پروتئین مورد نیاز ماهی

یکی از عناضر مورد نیاز در تغذیه ماهی ها پروتئین است. نیاز به پروتئین در ماهی های مختلف، با یکدیگر متفاوت است. اگرچه پروتئین یک عنصر کلیدی در سلامتی و رشد همه ماهی هاست.

گیاه خوار ها به ۱۰ تا ۱۵ درصد پروتئین در هر وعده خود نیاز دارند، در حالی که گوشت خوار ها به حداقل ۴۵ درصد پروتئین نیازمندند. به یاد داشته باشید بچه ماهی برای داشتن رشد کافی به یک رژیم غذایی متشکل از ۵۰ درصد پروتئین نیاز دارند.

 

کربوهیدرات

ماهی ها به کربوهیدرات زیادی در رژیم غذایی خود نیاز ندارند. در حقیقت، کربوهیدرات زیاد می تواند از رشد مناسب ماهی جلوگیری می کند. اگرچه، بر سر اینکه ماهی چه میزان کربوهیدرات را می تواند بدون ایجاد اثرات جانبی منفی تحمل کند اختلاف نظر وجود دارد.

شاید بالاترین ضرر درصد بالای کربو در وعده غذایی ماهی، کاهش درصد دیگر مواد غذایی مورد نیاز باشد. این مورد، خصوصا در مورد بچه ماهی ها که برای رشد کامل خود، به پروتئین زیادی نیاز دارند، صدق می کند. ماهی های بالغ می توانند تا ۴۰ درصد کربو را بدون عوارض جانبی تحمل کنند. اکثر کربوهیدرات موجود در غذای ماهی به شکل نشاسته و به منظور سفت شدن غذا و جلوگیری از پخش شدن آن در آب استفاده می شود.

 

مواد معدنی مورد نیاز ماهی ها

مواد معدنی برای سلامت استخوان ها، دندان ها و یا حتی سلامت پولک های ماهی ضروری اند. مهم ترین مواد معدنی که ماهی ها به آن نیاز دارند،

کلسیم و فسفر است. آنها به میزان کمتری به آهن، ید، منیزیم، سدیم، پتاسیم، مس و روی هم نیاز دارند. کلسیم در آب سخت و فسفر در گیاهان زنده یافت می شود. اگر آب تانک نرم است و تانک با گیاهان مصنوعی دکور شده است، باید رژیم غذایی ماهی را با غذاهای حاوی مواد معدنی کامل کنید. پودر استخوان و گوشت منبع خوبی برای کلسیم و فسفر هستند. مواد معدنی عمر مفید طولانی دارند و در تمام غذاهای پولکی با کیفیت، به مقدار کافی یافت می شوند.

 

ویتامین ها

بر خلاف املاح معدنی، ویتامین ها در غذاهای آماده ماهی برای مدت طولانی دوام نمی آورند. پولکی ها در ابتدا به اندازه کافی ویتامین دارند؛ اما این ویتامین به مرور زمان پس از باز شدن ظرف از بین می رود. نگهداری در فریزر دوام ویتامین ها را افزایش می دهد، اگرچه بهتر است در هر نوبت به اندازه ای غذای ماهی بخرید که در طی یک یا دو ماه مصرف شود. ویتامین های ضروری برای حفظ سلامت ماهی A ،D3 ،E ،K ،B1 ،B2 ،B3 ،B5 ،B6 ،B12 ،C ، H ،M و اینوزیتول هستند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: نحوه نگهداری از ماهی ها در خانه

 

فواید ویتامین برای ماهی

بسیاری از دارندگان ماهی از نقش حیاتی ای که ویتامین ها در سلامت ماهی ایفا می کنند بی خبرند. کمبود ویتامین A می تواند موجب ناهنجاری و توقف رشد ماهی های جوان در حال رشد شود. هر زمان که ماهی تحت استرس باشد، نیاز به ویتامین A افزایش پیدا می کند، به طوری که این میزان ویتامین A است که تعیین میکند ماهی به دام بیماری بیفتد یا سالم بماند. ویتامین های A و E فاکتور های مهمی در رساندن ماهی به شرایط ایده آل تولید مثل اند. ویتامین K برای لخته شدن مناسب خون ضروری است.

همچنین ویتامین های B1، B2 و B6 برای رشد نرمال ماهی ضروری اند. هضم خوب غذا نیازمند ویتامین B3 و C کافی است. ویتامین C همچنین برای سلامت استخوان و دندان ها – که در همه ی گونه های ماهی مهم اند – ضروری است. ویتامین های B5 و M در سوخت و ساز بدن ماهی نقش مهمی دارند. کمبود ویتامین H باعث کاهش تولید سلول های خون و کم خونی می شود.

 

سخن پایانی

خرید غذا در مقادیر کم و رژیم غذایی متنوع متشکل از غذاهای خشک با کیفیت و غذاهای زنده، این تضمین را به شما می دهد که ماهی تان همه مواد مغذی لازم برای افزایش طول عمر و سلامت را در اختیار دارد. امیدواریم این مطلب در مورد رژیم غذایی ماهی ها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x