فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
سگی که صاحبش در حال مسواک زدن دندانهایش است.

اهمیت بهداشت دندان حیوانات خانگی و نظافت آنها

بیماری های مربوط به دهان و دندان، از شایع ترین بیماری ها در دنیا است که امروزه این موجودات را تهدید می کند. تخمین زده می شود که ۸۰ درصد سگها حتی قبل از ۳ سالگی به بیماری های مربوط به دهان و دندان مبتلا می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهداشت دهان و دندان حیوانات خانگی، توصیه می کنیم دقایقی را صرف مطالعه این مقاله از مجله پت خرید کنید.

رعایت بهداشت دندان حیوان خانگی

سگ شما لبخند دندان نمایی به شما می زند و بلافاصله ابر سبزی از بوی بد نفس و دهان سگ شما در فضا پخش می شود. این بو، باعث مچاله شدن صورت اطرافیان می شود. البته سگ یا گربه شما در خصوص بدبو بودن نفس خود کاملا بی گناه است. چون این حیوانات هم مثل انسان ها، به پلاک و تارتار دچار می شوند. بنابراین باکتری های مضر باعث ایجاد بیماری های پریودنتال در دهان آنها می شوند. بیماریهای دهانی می تواند به سرعت لثه های حیوان را ملتهب کند. در نتیجه منجر به ایجاد پوسیدگی، عفونت و از بین رفتن دندانها و لثه حیوان می شود. پس رعایت بهداشت دهان و دندان حیوانات خانگی، وظیفه مهمی است که بر عهده صاجب حیوان است.

باید دانست که مواردی وجود دارد که بیشتر از این موضوع نگران کننده هستند. مشکلات دهان در سگ یا گربه شما، علاوه بر دهان او، بر اعضای دیگرش هم تأثیر می گذارد. باکتری های مضر از طریق دهان او، می توانند در جریان خونش قرار بگیرند که در صورت عدم درمان، می توانند به حیاتی ترین اندام های او هم سرایت کنند. در نتیجه به آنها آسیب جدی رسانده و زندگی حیوان را تهدید می کنند.

پیشنهاد مطالعه: راز نظافت گربه‌ ها با زبان شان

علائم بیماری دهان و دندان 

علائم بیماری های مربوط به دهان و دندان‌های حیوان خانگی مهم هستند و نیاز به توجه ویژه دارند. برخی از علائم مربوط به بیماری های دهان و دندان این حیوانات عبارتند از:

  • تارتار روی لثه ها
  • دندان‌های قهوه ای و بد رنگ
  • پنجه کشیدن جانور به دهان خود
  • غذا را فقط با یک طرف جویدن
  • کاهش میل به غذا
  • کاهش وزن

در این رابطه بخوانید: آموزش نحوه مسواک زدن دندان های سگ توسط خودتان در ۶ مرحله!

بهداشت دهان و دندان و محافظت های لازم

در محافظت از دندانهای حیوان خانگی خود کوشا باشید. مراقبت مداوم و رسیدگی به دندانها در خانه، بهترین روش برای حصول اطمینان از سلامت دهان و دندان است. دهان شگ یا گربه خود را به طور مرتب با خمیرهای ویژهء مخصوص این حیوانات، مسواک بزنید. (در صورت امکان، مسواک روزانه توصیه می شود). همچنین پودرهایی برای کنترل تجمع تارتار روی لثه وجود دارد که می توانید از آن، در حین تمیز کردن دندانها استفاده کنید. این پودرها، گزینه دیگری غیر از مسواک زدن را پیش روی صاحبان جانوران اهلی قرار می دهد. فراموش نکنید که درست همانند ما انسانها، حیوانات خانگی نیز به معاینه منظم دندانپزشکی نیاز دارند. برای تعیین زمان معاینات دندانپزشکی و تمیز کردن عضوهای جونده با دامپزشک خود تماس بگیرید تا زندگی حیوان خود را طولانی و مملو از لبخندهای عمیق و زیبا کنید!

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x