فروردین ۹, ۱۴۰۳
دامپزشک در حال واکسن زدن به توله سگ

واکسیناسیون سگ ها

تا چند دهه پیش، توله سگ ها برای رسیدن به دوره بزرگسالی باید در مبارزه با بیماری های مرگ آوری مانند دیستمپر، هاری، هپاتیت و Leptospirosis پیروز می‌شدند. کک‌ها بخشی از زندگی هر سگ بودند و در کنار آن به خارش ها، عفونت‌ها و حساسیت های همراه با این جانوران آزاردهنده دچار بودند. اما دانشمندان و دامپزشکان به سختی تلاش کردند تا واکسن هایی را که مانع بیماری های عفونی در سگ‌ها می‌شود، تولید و روش هایی برای سلامت نگهداشتن سگ‌ها و طولانی تر کردن عمرشان طراحی کنند. در این بخش از مجله پت خرید اطلاعات الزامی برای پیشگیری از ابتلای سگ تان به انواع بیماری ها با کمک واکسیناسیون ارائه شده است.

پیروی از این دستورات شانس بیشتری برای زندگی سالم و طولانی به سگتان می‌دهد که به معنای زمان بیشتر شما برای بازی کردن و یاد دادن عادت های مختلف، دویدن با او و در کل لذت بردن از وجود آنها خواهد بود.

 

نقش واکسیناسیون سگ ها در سلامتی آنها

امروزه واکسیناسیون، بخشی از ملاقات‌های دامپزشکی است که بیشتر صاحبان سگ ها از فواید آن برای سلامتی سگشان بی اطلاع هستند. فقط چند دهه پیش بود که سالانه هزاران سگ توسط ویروس کشنده Distemper که معمولاً به توله سگ‌های زیر یکسال حمله ور می‌شود، می‌مردند یا دچار معلولیت‌های دائمی می‌شدند. امروز ما به ندرت راجع به بیماری سگ‌ها می‌شنویم مگر آنهایی که واکسینه نشده‌اند.

زمانی که ویروس Parovirus برای اولین بار در دنیا شناخته شد، شروع به کشتن هزاران توله سگ (تقریباً تمام آنها) کرد. دامپزشکان برای تهیه واکسنی علیه این ویروس تلاش کردند و طی چند سال، بیشتر سگ ها توسط این واکسن ایمن شدند.

بیشتر بدانید: هنگام دعوای سگ ها چه کار کنیم؟ نکاتی برای جلوگیری از دعوای سگ ها

 

تاثیر واکسیناسون سگ بر سلامتی انسان

واکسیناسیون سگ‌ها در سلامتی انسان‌ها نیز نقش داشته است. پیش از ۱۹۴۰، زمانی که واکسیناسیون جمعی علیه هاری آغاز شد، تقریباً ۱۰۰ آمریکایی سالانه به دلیل هاری که از طریق حیوانات خانگی منتقل می‌شد، می‌مردند. اما امروزه خوشبختانه این اتفاقات به ندرت رخ می‌دهند.

 

زمان مناسب برای واکسن سگ ها

توله‌ها باید سری اول واکسن هایشان را بین ۶ تا ۸ هفتگی دریافت کنند، پیش از این‌که به خانه جدیدشان منتقل شوند. توله سگ‌ها باید حداقل ۶ هفته در کنار مادرشان زندگی کنند. همچنین توله سگ ها به دو نوبت واکسیناسیون دیگر در فاصله‌های ۳ تا ۴ هفته برای ایمنی کامل نیازمندند. اگر قصد دارید توله‌ای به جمع خانواده‌تان بیاورید حتماً با دامپزشکتان راجع به واکسن‌های جدید و زمان آنها که باید سگتان دریافت کند، صحبت کنید.

یادتان باشد با دامپزشکتان راجع به برنامه واکسیناسیون مشورت کنید. واکسن‌های مورد استفاده برای سگ به سن سگ، جایی که شما در آن زندگی می‌کنید و احتمال در تماس بودن با سگ‌های آلوده یا محیط بستگی دارد.

پیشنهاد مطالعه: روش کوتاه کردن ناخن سگ ها؛ چگونه ناخن سگ خود را بگیریم؟

 

آیا باید همه واکسن ها را به سگ بزنیم؟

ممکن است بسیاری از واکسن‌ها برای صاحب حیوان قابل تهیه باشد، اما این کار اصلا توصیه نمی‌شود. فرمول های واکسن‌های جدید معمولا در دسترس عموم قرار می‌گیرند اما بدون تجویز دامپزشک یا دسترسی به آخرین تحقیقات دامپزشکی، شما نمی‌توانید تصمیمات مناسبی برای اینکه از کدام واکسن ها برای سگتان استفاده کنید، بگیرید. به علاوه واکسن‌ها نیاز به نگهداری و جابجایی در شرایط خاص دارند چون به سرعت خواص خود را طی تغییرات دما از دست می‌دهند.

 

واکسیناسیون سگ در شرایط خاص

در بیشتر موارد واکسن موجب ایجاد ایمنی سگ برای سال های طولانی و حتی در تمام طول عمر می‌شود. ولی هنوز بیشتر سگ ها سالانه دوبار واکسینه می‌شوند. یک واکسن هاری و یک واکسن پلی والان که مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی دامپزشکان اعتقاد دارند تکرار واکسیناسیون سالانه سگ ها ممکن است موجب تحریک بیش از حد دستگاه ایمنی سگ شود. آنها معتقدن این کار موجب حمله دستگاه ایمنی سگ به سلول های خودی مانند پوست یا مفاصل شود. به همین دلیل در حال ارزیابی دستور اولیه واکسن های استاندارد و مطالعه این موضوع هستند. به زودی مشخص می شود آیا واکسیناسیون سالانه برای تمام سگ های بالغ ضروری است؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید: ناشنوایی در سگ ها ؛ تشخیص، علت و درمان ناشنوایی سگ ها

 

برای سگ هایی که به خصوص به واکسن ها حساسیت داشته یا بیماری های اوتو ایمنی دارند، باید میزان پادتن یا پاسخ ایمنی خونشان هر ساله علیه بیماری های Parvovirus Distemper و دیگر بیماری های عفونی اندازه گیری شود. اگر میزان پادتن در خونشان کاهش یافت فقط علیه همان ویروس واکسینه می‌شوند.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x