فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
تصویر لثه و دندان سگ که دچار ورم لثه شده است

ورم لثه‌ در سگ و علائم، علل، تشخیص و درمان التهاب لثه سگ ها

ورم و التهاب لثه در سگ ها

سلامت دندان و لثه سگ تاثیر مستقیم بر سلامت عمومی او دارد. قرمزی و ورم لثه‌ در سگ ممکن است نشانۀ بیماری التهاب لثه (Gingivitis) باشد که نشان می‌دهد دندان‌ها خیلی زود خراب می‌شوند. التهاب لثه بیماری دردناکی است و زمانی به وجود می‌آید که باکتری‌ها و جرم‌ها از روی دندان پاک نشوند، کم‌کم بر خط لثه بنشینند و به آن فشار ‌آورند.

در این مواقع باید فورا به دامپزشک مراجعه کنید تا از آسیب بیشتر حفرۀ دهان جلوگیری کند. در این مقاله از مجله پت خرید به عوامل بروز ورم لثه، نشانه های آن و همچنین راه های درمانی التهاب بثه سگ خواهیم پرداخت.

مطالعه مطلب بهداشت دهان و دندان حیوانات خانگی؛ نظافت دندانهای سگ و گربه برای بهداشت دندان های حیوان به شما کمک زیادی خواهد کرد.

 

نشانه های ورم لثه در سگ ها چیست؟

ممکن است در سگتان هیچ نشانه‌ای از ناراحتی یا درد نبینید. ولی پلاک‌ها و رسوبات بر روی دندان‌ها و خط لثه می‌چسبند و سبب قرمزی و درد می‌شوند. التهاب لثه ممکن است بر اندام‌ های دیگر، مثل قلب و کبد، تاثیر بگذارد، التهاب لثه که با ورم و قرمزی  همراه است، با معاینۀ بالینی  قابل تشخیص است.

بیش از هشتاد درصد سگ‌های بزرگتر از سه سال به التهاب لثه دچارند. نژادهای عروسکی از سنین کمتری در معرض ابتلا به این بیماری هستند، چون حفرۀ دهانشان کوچک است و دندان‌ها به هم چسبیده‌اند.

اگر لثۀ سگ شما ملتهب است، به دامپزشک مراجعه کنید تا با معاینه مطمئن شوید که لثه‌ها قرمزی و دندان‌ها خرابی ندارند. همچنین توجه داشته باشید که بوی بد دهان سگ از نشانه‌های بیماری‌های لثه و دندان است.

پیشنهاد مطالعه: بیماری های دستگاه گوارش در سگ ؛ مشکلات رایج گوارشی سگ ها

 

عوامل بروز ورم لثه‌ در سگ

ورم لثه سگ‌ها به سبب یکی از عوامل به وجود می‌آید:

  1. باکتری‌ها زمانی به وجود می‌آیند و رشد می‌کنند که جرم دندان، با مسواک زدن مرتب، پاک نشود.
  2. مواد معدنی موجود در بزاق سگ پلاکت‌ها را محکم‌تر می‌کند و در نتیجه به جرم تبدیل می‌شوند.
  3. عقب نشینی لثه

 

روش های تشخیص بیماری ورم لثه در سگ

همان‌طور که می‌دانید باید سگتان را مرتب برای معاینه نزد دامپزشک ببرید. دامپزشک، در این معاینه‌ها، حفرۀ دهان سگ را نیز بررسی می‌کند. اما اگر مشکوک شده‌اید که سگتان مبتلا به ورم لثه یا خرابی دندان است، منتظر معاینۀ سالانه نشوید و فورا به دامپزشک مراجعه کنید.

دامپزشک حفرۀ دهان سگ، لثه‌ها و دندان او را با دقت مشاهده و معاینه می‌کند و به شما نقاطی را که لثه تخریب شده و پایین رفته است نشان می‌دهد. همچنین دندان‌ها را نگاه می‌کند که آبسه نداشته باشد. با یک دست گردن و غده‌ها را لمس می‌کند تا از عدم وجود التهاب و توده مطمئن شود. اگر دندان یا لثه‌ای عفونت داشته باشد، دامپزشک اول آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. بعد از بهبود عفونت اقدام به پاک کردن و جرم‌گیری دندان‌ها می‌کند. آزمایش خون هم از سگ می‌گیرند تا مبادا سگ به بیماری اساسی دیگری مبتلا باشد.

 

درمان ورم لثه‌ در سگ و دوران نقاهت

جرم‌گیری و تمیز کردن دندان‌ها، با دادن بیهوشی عمومی به سگ، شایع‌ترین درمان برای این مشکل است. تمیز کردن حفرۀ دهان، در مدت زمان جرم‌گیری علائم حیاتی سگ را با استفاده از دستگاه‌هایی مثل نوار قلب، زیر نظر می‌گیرند تا مشکلی برای سگ و سلامتی‌اش پیش نیاید. اینکه مدت زمان جرم گیری چه قدر طول بکشد، بستگی به این دارد که آیا دامپزشک باید دندانی را هم بکشد یا نه. بعد از پایان کار، سگ را به هوش می‌آورند.

هنگام به هوش آمدن، او را گرم و آرام نگه دارید تا استرس و اضطرابش کم باشد. اگر سگتان به علت مشکلات دندان و لثه درد داشته باشد، با این درمان دردش از بین می‌رود.

دامپزشک بنا به تشخیص خود برای چند روز دارو تجویز می‌کند تا زخم‌ها و خراش‌های دهان سگ بهبود یابد. تمام داروهایی که سگ مصرف می‌کند باید در پروندۀ پزشکی او ثبت شود.

دوران نقاهت سگ بعد از ورم لثه و جرمگیری قاعدتا سخت نیست و به‌راحتی می‌گذرد. ممکن است دامپزشک تشخیص دهد که سگ به سبب حساسیت لثه‌ها، یک یا دو روز غذای نرم مانند غذاهای کنسروی مخصوص سگ بخورد.

 

پیشگیری از بیماری های لثه در سگ

بهترین راه برای جلوگیری از بیماری ورم لثه، رعایت بهداشت روزانۀ دهان و دندان سگ است. غذای خشک سگ باکیفیت در حفظ سلامت دندان‌های سگ موثر است. جویدن تشویقی هم به پاک کردن پلاک‌ها از روی دندان کمک می‌کند. برای انتخاب بهترین تشویقی سگ با دامپزشک مشورت کنید. علاوه بر مسواک زدن روزانه، هر سال او را برای معاینۀ کلی نزد دامپزشک ببرید.

مطالعه مطلب بهترین غذاهای تشویقی سگ برای ایجاد انگیزه در او نیز کمک زیادی در انتخاب تشویقی مناسب به شما خواهد کرد.

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد ورم لثه سگ ها به شما کمک کرده باشد. چنانچه سگ شما دچار این بیماری است نگران نشوید زیرا می توان او را درمان کرد تا لذت بیشتری از زندگی خود ببرد. نظافت دندان های سگ خود را جدی بگیرید! و مراقبت سلامت او باشید. اگر نظر، پیشنهاد یا انتقادی دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x